Schubert, Symphonie
Nr. 5 in Bes groot, eerste deel overgang naar het tweede
thema
Hieronder
zie je een buitenstemmen-reductie van de overgang in het eerste
deel van de Symfonie. Deze overgang beslaat de maten 41 t/m 64. De reductie
maakt het proces van de overgang duidelijk zichtbaar - een proces
dat in veel stukken rond 1800 te vinden is:
-
De overgang beging stabiel, in de hoofdtoonsoort, met alleen I en
V7
-
Na een paar maten begint een proces van destabilisatie door het
invoeren van chromatiek: zie (V7) --> VI
-
VI blijkt de spil in de modulatie: Het akkoord kan worden geherinterpreteerd
als II in de dominanttoonsoort
-
Na dit 'spilmoment' wordt toegewerkt naar (bevestiging van) de dominant
in de dominanttoonsoort, via een chromatisch dalende bas. Het 'draaipunt'
is een gealtereerd akkoord: doordat we na het gealtereerd akkoord een oktaaf
tussen de buitenstemmen bereiken, op V, weten we zeker dat we uit zijn
gekomen op een half slot in de dominanttoonsoort; we hebben ons 'doel'
bereikt
-
In de laatste maten van de overgang wordt V in F groot verder bevestigd,
weer met gebruikmaking van gealtereerde akkoorden.ann
Het is aardig dat in deze ene overgangszin alle drie 'overmatige' akkoorden
voorkomen: overmatig 6/5, overnatig 6, en overnatig 4/3: |
|
 |
|
|
Hieronder kun je het proces nogmaals zien, maar dan in de partituur: |
40
Flauto.
|
Oboi
|
Fagotti.
|
Corni in B.
|
Violino I.
|
Violino II.
|
Viola.
|
Violoncello e Basso.
|
|
|
 |
 |
|
|
Bes groot: I6/4 V I |
__________________________|
|________________________ |
eind eerste thema en begin overgang (met overlapping) |
|
43
Bes groot: I
V7
I
(V7)
voor VI |
Begin van de destabilisatie
en modulatie |
|
53
|
Bes groot: VI
F groot:
II
(V2) V6
(V2) IV6
#IVdv6/(5) V
#IVdv6 V II4/3hv V
II4/3hv
italian of
italian
french french
german |
|
63
|
F groot: V
I VII6 I6
II6 (VII4/3) II6 5/3
II (VII6) II6
I6/4 V7 I |
half slot |
einde overgang begin
tweede themagroep |