home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  > E. Chromatiek > gealtereerde akkoorden
   
Het gedeelte E. chromatiek is bij lange nog niet af. Tot nu toe is alleen het volgende beschikbaar: gealtereerde akkoorden / paragrafen 1-3, 5 en een stukje van 9 
SWITCH TO THE ENGLISH VERSION
1. algemeen
2. verminderde terts op #4^; 
literatuurvoorbeelden (klik in de lijst hieronder voor een voorbeeld): 
 
Schubert, Gesänge des Harfners I en III (D 478 en D 480)  begin van beide liederen
Am Grabe Anselmos (D 504)  begin van het lied
Schubert, Piano Trio 1, D 896, begin van het tweede deel
Schubert, Erster Verlust D 226 Mozart, Pianosonate in a klein, KV 310, tweede deel, middengedeelte (doorwerking)
Mozart, Pianosonate in Bes groot, KV 333, eerste deel, doorwerking
Bellini, Dolente immagine di Fille mia Mozart, Symfonie in C groot "Jupiter", tweede deel    overgang naar het tweede thema en eind van het middengedeelte (doorwerking)
Schubert, Symphonie Nr. 5 in Bes groot, eerste deel  overgang naar het tweede thema Beethoven, Symfonie Nr. 5, eerste deel, eerste thema
3. enharmonische verwisseling van dubbelverminderde drieklank en dubbelverminderd septimeakkoord, en van het hardverminderd septimeakkoord
 
literatuurvoorbeelden
4. #IV en IIhv in andere liggingen
 
literatuurvoorbeelden
5. schematisch overzicht van alle gealtereerde akkoorden
 
6. verminderde terts op #4^:
literatuurvoorbeelden
7. verminderde terts op 7^:
literatuurvoorbeelden
8. verminderde terts op 2^ in mineur, en op #2^ in majeur:
literatuurvoorbeelden
9. overzichten van de enharmonisaties en de modulatiemogelijkheden
10. andere dingen? 

 

 
Schubert, Symphonie Nr. 5 in Bes groot, eerste deel   overgang naar het tweede thema
opname door Charles Mackerras/ Orchestra of the Age of Enlightenment
(1990 / complete symfonie)
opname door Claudio Abbado/ The Chamber Orchestra of Europe
(eerste deel)
opname door Marek Janowski/ Orchestre de la Suisse Romande
(2009 / complete symfonie)
opname door Harnoncourt/ Wiener Philharmoniker
(2010 / complete symfonie)
hier is de complete partituur
van het eerste deel van de Symfonie(pdf)
Hieronder zie je een buitenstemmen-reductie van de overgang in het eerste deel van de Symfonie. Deze overgang beslaat de maten 41 t/m 64. De reductie maakt het proces van de overgang duidelijk zichtbaar - een proces dat in veel stukken rond 1800 te vinden is:
  • De overgang beging stabiel, in de hoofdtoonsoort, met alleen I en V7
  • Na een paar maten begint een proces van destabilisatie door het invoeren van chromatiek: zie (V7) --> VI
  • VI blijkt de spil in de modulatie: Het akkoord kan worden geherinterpreteerd als II in de dominanttoonsoort
  • Na dit 'spilmoment' wordt toegewerkt naar (bevestiging van) de dominant in de dominanttoonsoort, via een chromatisch dalende bas. Het 'draaipunt' is een gealtereerd akkoord: doordat we na het gealtereerd akkoord een oktaaf tussen de buitenstemmen bereiken, op V, weten we zeker dat we uit zijn gekomen op een half slot in de dominanttoonsoort; we hebben ons 'doel' bereikt
  • In de laatste maten van de overgang wordt V in F groot verder bevestigd, weer met gebruikmaking van gealtereerde akkoorden.ann
Het is aardig dat in deze ene overgangszin alle drie 'overmatige' akkoorden voorkomen: overmatig 6/5, overnatig 6, en overnatig 4/3: 
Hieronder kun je het proces nogmaals zien, maar dan in de partituur:
                                          40
Flauto.
Oboi
Fagotti.
Corni in B.
Violino I.
Violino II.
Viola.
Violoncello e Basso.
                             Bes groot:   I6/4 V  
              __________________________|
                                                             |________________________
                                  eind eerste thema en begin overgang (met overlapping)
             43
       Bes groot:  I                                V7                               I                                                                           (V7)
                                                                                                                                                                     voor VI
                                                                                                                                                                     Begin van de destabilisatie
                                                                                                                                                                     en modulatie
                53
      Bes groot:  VI
      F groot:      II                   (V2)           V6            (V2)           IV6            #IVdv6/(5)     V              #IVdv6     V   II4/3hv  V   II4/3hv
                                                                                                                     italian of                        italian            french         french
                                                                                                                     german
                63
       F groot:   V                                I    VII6  I6         II6  (VII4/3) II6    5/3       II  (VII6)  II6           I6/4   V7      I
                 half slot
                       einde overgang          begin tweede themagroep