Schubert, Piano Trio 1, D 896, begin
van het tweede deel
In onderstaand fragment zien we twee keer een gealtereerd akkoord,
en beide worden op een heel karakteristieke manier gebruikt:
A. In de eerste frase:
-
Na twee maten Vorhang verschijnen twee groepen van vier maten, waarbij
de groep in 7-10 een variant is van 3-6. Als we aannemen dat de eerste
maatgroep loopt tot de eerste tel van maat 13 dan staat aan het eind een
groep van drie maten - wat betekent dat er een heel slot in maat 13,
overlappend
met eht begin van de volgende frase. Maar we kunen evenzogoed uitgaan van
een groep van twee maten (11/12) - wat betekent dat in maat 12
een half slot staat (de zestienden aan het eind van maat 12 kunnen
dan worden beschouwd als opmaat naar maat 13).
-
Vanaf maat 11 wordt via een chromatische bas toegewerkt naar V; uiteindelijk
wordt V bereikt via het overmatig tertskwartakkoord ( IIhv4/3 ).
B. In de tweede frase (vanaf maat 13):
-
Deze frase is uiteraard een variant van de eerste.
Het belangrijkste verschil in de harmonie is dat het gealtereerd akkoord
eerder wordt bereikt (zie maat 21; het gaat hier om het overmatig sextakkoord);
daardoor verschijnt V op de eerste tel, en heebn we zeker
te maken met een half slot. - hoewel we weer kunnen gan twijfelen
zodra we het F-akkoord horen in de tweede helft van maat 22, waar wordt
gemoduleerd naar Bes groot. as soon as we hear the F chord in the second
half of measure 22, where we modulate to Bb major. Vanaf maat 23 wordt
het begingegeven van het stuk deels herhaald en deels getransformeerd,
in de toonsoort Bes groot.
|
|