home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  > E. Chromatiek > gealtereerde akkoorden
   
Het gedeelte E. chromatiek is bij lange nog niet af. Tot nu toe is alleen het volgende beschikbaar: gealtereerde akkoorden / paragrafen 1-3, 5 en een stukje van 9 
SWITCH TO THE ENGLISH VERSION
1. algemeen
2. verminderde terts op #4^; 
literatuurvoorbeelden (klik in de lijst hieronder voor een voorbeeld): 
 
Schubert, Gesänge des Harfners I en III (D 478 en D 480)  begin van beide liederen
Am Grabe Anselmos (D 504)  begin van het lied
Schubert, Piano Trio 1, D 896, begin van het tweede deel
Schubert, Erster Verlust D 226 Mozart, Pianosonate in a klein, KV 310, tweede deel, middengedeelte (doorwerking)
Mozart, Pianosonate in Bes groot, KV 333, eerste deel, doorwerking
Bellini, Dolente immagine di Fille mia Mozart, Symfonie in C groot "Jupiter", tweede deel    overgang naar het tweede thema en eind van het middengedeelte (doorwerking)
Schubert, Symphonie Nr. 5 in Bes groot, eerste deel   overgang naar het tweede thema Beethoven, Symfonie Nr. 5, eerste deel, eerste thema
3. enharmonische verwisseling van dubbelverminderde drieklank en dubbelverminderd septimeakkoord, en van het hardverminderd septimeakkoord
 
literatuurvoorbeelden
4. #IV en IIhv in andere liggingen
 
literatuurvoorbeelden
5. schematisch overzicht van alle gealtereerde akkoorden
 
6. verminderde terts op #4^:
literatuurvoorbeelden
7. verminderde terts op 7^:
literatuurvoorbeelden
8. verminderde terts op 2^ in mineur, en op #2^ in majeur:
literatuurvoorbeelden
9. overzichten van de enharmonisaties en de modulatiemogelijkheden
10. andere dingen? 

 

 
Bellini, Dolente immagine di Fille mia
versie met piano:
opname door Pavarotti en
James Levine
(1988)
georkestreerde versie:
opname door Pavarotti en Orchestra del Teatro Comunale di Bologna / Richard Bonynge
versie met piano:
opname door Renata Tebaldi en
Giorgio Favaretto
versie met piano:
opname door Giorgio Berrugi en Eytan Pessen
(2013)
hier is de complete partituur (pdf)
Hieronder zie je het eerste couplet van Dolente immagine di Fille mia. Er komt maar een keer een gealtereerd akkoord in voor, aan het begin van de derde dichtregel (Che piu desideri? Wat wil je nog meer?). Mede door de tekstherhaling in de maten 8-10 kunnen we dit moment zien als doel van de voorafgaande maten, en als dramatisch hoogtepunt. Het gealtereerd akkoord in maat 8 en 9 is:  IIhv4/3; het staat tussen twee dominant-akoorden in als chromatisch wisselakkoord, en verleent de dominant nadruk.ann
https://sites.google.com/site/edwardlein/Home/translations :
  e klein:       I                                I   V6 (II6)  IV6dm / IV6    I6/4 V7     I
                                                             chromatische bas 
                                                             (lamento-bas) met
                                                             een beetje faux-bourdon
 e klein:   I                           I                      V7        I        (etc.)
 e klein:  V                   IIhv4/3   V                      IIhv4/3   V                               I                       (V7)
 e klein: III                     (V7)    III                 II6        I6/4                     V7           I