Schubert, Gesänge
des Harfners I en III (D 478 en D 480) begin van beide liederen
|
|||||||||
|
|||||||||
a klein: II4/3
I6/4 IIhv4/3
I6/4 V 9 -- 8
I
I orgelpunt --------------------------------------------------- french |
|||||||||
a klein: I6/4 V7 VI bII6 II6 V7 I | |||||||||
Opvallend:
eerst Napels, dan een 'gewone' II |
|||||||||
a klein: I [VI6 ] V VII4/3 I6 VII6 I
VI
of (VII6) III ? C groot: IV [ VI ] V VII4/3md I6 VII6 I (V2) (V7) II II4/3md of (VII6) -->III ? voor IV6 |
|||||||||
V7 I VI
a klein: I V6eol IV6 #IVdv6 V 7 - 8 De maten 9-12 zijn herhaling van 1-4 of met de B: 6 - 5 IIhv4/3 italian of french |
|||||||||
geen I
V6 (VII4/3) IV6 (VII6) IV IV2 VII6/5
7 wordt V6/5
Bes! |
|||||||||
I 6 V | |||||||||
Schubert, Am Grabe Anselmos D 504
begin
van het lied
|
||||||||||
|
||||||||||
es klein: V6/5 I #IVdv6/5
I6/4 V7 I
V6/5 I
6 I6/4 V7
german |
||||||||||
De harmonie in de maten 4-6 is een
'vereenvoudigde versie' van de harmonie in de piano-intro in 1-3. Met als onverwachte afloop het bedriegelijk slot op VI. Denkelijk hangt dit samen met de tekst... |
||||||||||
es klein: VI VI (V4/3) IV (V2) III6 (V6/5) III | ||||||||||
'decimenkoppeling' tussen de
buitenstemmen |
||||||||||
es klein: III6 V VI IV6
V II6 7
(I6/4
(VII7) VI ) VII4/3
I6
II6/5
= IV |
||||||||||
IV wordt bereikt
via een voorbereid bedriegelijk slot (eigenlijk fungeert het akkoord eerst als VI van VI) |
||||||||||
es klein: I6/4
V7 I
II7 VII6/5
= (VII7md V6/5) ---> III |
||||||||||
enharm.
verwisseling in verminderd septimeakkoord |
|