Mozart, Pianosonate in Bes groot, KV
333, eerste deel, doorwerking
|
||||||||
(Andante cantabile con espressione) | ||||||||
F groot:
I
VII6
(waarna we I verwachten, maar die verschijnt niet...) |
||||||||
|
||||||||
(VII4/3) II6 V7 (VII4/3) I6/4 V | ||||||||
f klein: I = c klein: IV V7 | ||||||||
c klein: V7 I6/4 maj en min Bes groot: IV6md | ||||||||
V7 lost niet echt op: We blijven 'hangen' op de dominant / I6/4.
Dan volgt in maat 76 een tamelijk spectaculaire
chromatische modulatie: I6/4 in c klein wordt chromatisch veranderd in IV6md in Bes groot (zie de Ges in de bas). |
||||||||
Bes groot: V7 (V6/5) -------------------------> VI | ||||||||
Via een chromatische stap wordt Bes groot weer verlaten:
V7 lost niet op naar I; in plaats daarvan volgt in 79 en 80 een voorbereid bedriegelijk slot: V7 --> (V6/5) VI |
||||||||
Bes groot: VI | ||||||||
g klein: I
V6eol VI7dm #IVdv(6)/5
V
VI wordt
#IVdv(6)/5
of alleen een doorgang? |
||||||||
|
||||||||
g klein: V 7 VI wordt #IVdv(6)/5 V I6/4 ..................... V | ||||||||
|
||||||||
Bes groot: V4/3
V7
V 8 - 7
IV6md of II4/3md
4 - 3 |
||||||||
Dus: Op het laatste moment gaan we toch naar naar de 'goede' toonsoort,
de hoofdtoonsoort Bes groot; maar door het
gebruik van de Des en de Ges wordt deze toonsoort nog even tijdelijk veranderd in bes klein (vanaf maat 89). Vanaf maat 88 zien we een nieuwe 'lock on V', nu in de hoofdtoonsoort.ann |
||||||||
Reprise | ||||||||
Bes groot: herhalingen van de harmonie van maat 89
V7
De bovenstem maakt dat de toonsoort verandert in Bes groot (door de toon D) |
||||||||
Reprise | ||||||||
Bes groot: V7 I [ 9 - 8 ] II 4 - 3 V7 | ||||||||
Bes groot: I 9 - 10
7 - 8 II6 I6 II6 VII6 I6 |
||||||||
eind van eerste thema | ||||||||
(herhaling) V6/5 I II6 9-8 I6/4 V I |
|