home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  > E. Chromatiek > gealtereerde akkoorden
   
Het gedeelte E. chromatiek is bij lange nog niet af. Tot nu toe is alleen het volgende beschikbaar: gealtereerde akkoorden / paragrafen 1-3, 5 en een stukje van 9 
SWITCH TO THE ENGLISH VERSION
1. algemeen
2. verminderde terts op #4^; 
literatuurvoorbeelden (klik in de lijst hieronder voor een voorbeeld): 
 
Schubert, Ges?nge des Harfners I en III (D 478 en D 480)  begin van beide liederen
Am Grabe Anselmos (D 504)  begin van het lied
Schubert, Piano Trio 1, D 896, begin van het tweede deel
Schubert, Erster Verlust D 226 Mozart, Pianosonate in a klein, KV 310, tweede deel, middengedeelte (doorwerking)
Mozart, Pianosonate in Bes groot, KV 333, eerste deel, doorwerking
Bellini, Dolente immagine di Fille mia Mozart, Symfonie in C groot "Jupiter", tweede deel    overgang naar het tweede thema en eind van het middengedeelte (doorwerking)
Schubert, Symphonie Nr. 5 in Bes groot, eerste deel   overgang naar het tweede thema Beethoven, Symfonie Nr. 5, eerste deel   eerste thema
3. enharmonische verwisseling van dubbelverminderde drieklank en dubbelverminderd septimeakkoord, en van het hardverminderd septimeakkoord
 
literatuurvoorbeelden
4. #IV en IIhv in andere liggingen
 
literatuurvoorbeelden
5. schematisch overzicht van alle gealtereerde akkoorden
 
6. verminderde terts op #4^:
literatuurvoorbeelden
7. verminderde terts op 7^:
literatuurvoorbeelden
8. verminderde terts op 2^ in mineur, en op #2^ in majeur:
literatuurvoorbeelden
9. overzichten van de enharmonisaties en de modulatiemogelijkheden
10. andere dingen? 

 

 
Beethoven, Symfonie Nr. 5, eerste deel   eerste thema
opname door Nikolaus Harnoncourt / Chamber Orchestra of Europe
opname door Christopher  Hogwood / Academy of Ancient Music
opname door Frans Bruggen / Orkest van de 18e Eeuw (2011)
opname door Paavo Jarvi / Deutsche Kammerphilharmonie Bremen
hier is een partituur van het begin van het eerste deel (pdf), en 
hier is de complete partituur
van het eerste deel van de Symfonie (pdf)
Ik denk dat er twee opvatttingen mogelijk zijn over de structuurindeling van het eerste thema van dit deel. Ik schets ze in het kort hieronder:

Opvatting 1:

Het eerste thema eindigt in maat 21, met een half slot. Dat is niet ongebruikelijk rond 1800; na het half slot aan het eind van het thema wordt dan in de overgangszin (bij deze interpretatie: de maten 22-58) meestal gemoduleerd naar de toonsoort van het tweede thema.ann Aan het eerste thema valt dan o.a. het volgende op:

  • Afgezien van de 'klaroenstoten' in de eerste vijf maten (waarin het 'motto' van het hele eerste deel eenstemmig wordt neergezet) is het thema een zeer duidelijke Satz: We zien twee groepen van 4 maten, model en sequens (samen: presentatie), en vervolgens een groep van 8 maten waarin eerst wordt verkort ( 2+2), en tenslotte wordt toegewerkt naar het half slot in maat 21. De tweede helft van de Satz vormt dus een kleine Satz op zichzelf. De structuur van het hele eerste thema laat zich dan weergeven in dit schema:
  •   (      2       +        3       )           +         (       4        +         4        )         +         (    2     +     2     )        +          4
         model        sequens                              model           sequens                        model    herhaling                slot
                                                                                                                     |____________________________________________|
                                                                                                                                 kleine Satz (herhalings-Satz)
      |______________________|     |__________________________________________________________________________|
              'motto'                                                                  Satz (ontwikkelings-Satz)
    De harmonie van het thema is in feite erg eenvoudig. Alleen de eerste vijf maten zijn harmonisch wat lastig te duiden, doordat unisono wordt gespeeld. En het meest 'complexe' akkoord is #IVdv6, van waaruit helemaal aan het eind van het thema V wordt bereikt (en daarmee: het half slot). Zie de maten 20/21
In een aantal andere voorbeelden bij deze paragraaf VOETNOOT wordt aan het eind van een overgang een gealtereerd akkoord ingezet om de dominant van de nieuwe toonsoort te benadrukken. Het is aardig om te zien dat dit in Beethoven's Vijfde juist niet gebeurt: Na een enharmonische modulatie in de maten 52-56 eindigt de overgang op V6/5 In Es groot (en de enharmonische modulatie gaat via het verminderd septimeakkoord):
 
c klein: Es groot:
A
Fis
Es
C

= enharmonisch:
A
Ges
Es
C
(VII4/3) --> V (VII6/5) --> V

Opvatting 2:

Het eerste thema eindigt pas in maat 44, met een heel slot. Ook dit komt natuurlijk rond 1800 vaak voor. De belangrijkste redenen om de maten 22-44 bij het thema te rekenen zijn

  • Er wordt duidelijk gereageerd op, en ontwikkeld vanuit de voorafgaande 21 maten
  • Er wordt tot maat 44 nog niet gemoduleerd
  • De maten 22-44 kunnen, omdat ze eindigen met een heel slot in c klein (en omdat er een half slot in 21 stond) worden gezien als nazin  van een grote periode van 44 maten (of 36, als we de  maten 1-5 en 22-24 buiten beschouwing laten).
De interne stuctuur van 21-44 laat zich bijvoorbeeld zo beschrijven:
 
         (            3               )       +         (       4        +         4        )         +         (    2     +     2     )        +                       7
                                                                                                                                                                ( 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 )
                                                               model           herhaling                        model    sequens          verkortingen / stijgende sequensjes / slot
                                                                                                                        |____________________________________________|
                                                                                                                                                         Satzachtig
          |_________________|     |______________________________________________________________________________|
          'motto' (op andere                                                       Satzachtig (lijkt herhalings-Satz)
           toonhoogte, ingekort)
Als we aannemen dat het thema tot maat 44 loopt is de overgangszin verhoudingsgewijs erg kort: slechts 15 maten.ann

En we zouden de structuur van het hele eerste thema dan als volgt kunnen samenvatten: 
                  5                   +                                     16                                      +               3             +                                     20
           'motto'                                                     Satz                                                  'motto'                                         Satzachtig 
                                        |_______________________________________|                                    |_______________________________________________|
                                                                  voorzin                                                                                                      nazin
                                                                                 |                                                                                                               |
                                                                       vormen samen een periode; deze wordt bij wijze van spreken 'ingeleid' en onderbroken 
                                                                          door het 'motto'

Ik ben geneigd opvatting 2 te prefereren! Zie de partituur hieronder...
                                        c klein:   I6 ?             II ? VII ?                        I [ 6 -- 5 ]                           V6     [ 9 --- 8 ]

                 c klein:       V6         6/5   I         V6  6/5  I          V6  6/5  I      #IVdv6 V      VII?
                                                                                                                   Italian

                 c klein:     VII(7)       V7       I          VII(7)                  V7    I          VII7                  I                       VII7
                                                                                                                  of: II7 --> VII7
                                                                                                              Orgelpunt op I -------------------------------->
                 c klein:      (V7)      IV       (V7)    IV       VII7      I                                        V7                                    [ I ]
                            Orgelpunt op I ---------------------------------------------------------------|
                                                                                        einde overgang       begin tweede themagroep
                 c klein:       (VII4/3) 
                                   voor V
                 Bes groot:  (VII6/5)                                                             V6                 [ I ]      [ V ]   I      VII6 (?)  V7
                                   voor V
                                   enharm.
                                   modulatie                                                      half slot