Mozart,
Symfonie in C groot "Jupiter", tweede deel overgang naar het tweede
thema en eind van het middengedeelte (doorwerking)
|
|||||||||||
(Andante cantabile) | |||||||||||
F groot: I6/4 V7 I [ 6 ] V6/5 [ 2 ] | |||||||||||
F groot: V7 [ 2.. 4/3 ..]
I (V2)
IV6 (VII6)
(V6) II6md I6
voor IV voor V |
|||||||||||
faux-bourdon ------------------------------ | |||||||||||
F groot: V4/3
6/5 I6/4
V c klein: I
II2
Orgelpunt op I ----------------------------------------------------------- |
|||||||||||
Na het half slot aan het eind van de eerste groep verandert het
C grootakkoord plotseling in een c kleinakkoord. Dit is het begin
van de modulatie naar (uiteindelijk) C groot. |
|||||||||||
c klein: VII7
I
I6
bII6/5 (!)
Orgelpunt op I ----------------------------------------------------------------------------- |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
c klein: II6/5 I4/3 --> (V4/3) IV6 VII6/5eol (VII6/5) #IVdv6/5 V 7 - 8 C groot: V7 voor V 6 - 5
|
|||||||||||
begin tweede thema | |||||||||||
C groot: I6 V6/4 I V6/5 V2 I6 V4/3 | |||||||||||
|
|||||||||||
eind expositie | |||||||||||
C groot: I6/4 V7 I door toevoegign van de Bes verandert I in C in V7 in F | |||||||||||
begin doorwerking | |||||||||||
F groot: (V9/7) ---> VI
d klein: V9/7 V7 I II2 |
|||||||||||
d klein: VII7
(VII4/3)
voor IV6 (die niet komt) es klein: (VII6/5) I6/4 bes klein: IV6/4 -----------> I 4 ----- 3 klein: IV 4 ----- 3 I 4 ----- 3 c klein: IV 4 ----- 3 |
|||||||||||
In tegenstelling tot
enharm. modulatie
Vanaf maat 51: kwartvalsequens; we zouden ook kunnen
de overgang beweegt zeggen: 'subdominantenketen' de bas nu (chromatisch) |
|||||||||||
c klein: I 4 ----- 3
g klein: IV 4 ----- 3 I 4 ----- 3 d klein: IV 4 ---- 3 I 4 ----- 3 bII6 [7 - 6 ] (VII7) V #IVdv6 V |
|||||||||||
Uiteindelijk komt de kwartvalsequens
opnieuw uit in d klein - er wordt dus niet echt een nieuwe toonsoort
bereikt. Vanaf maat 55 wordt toegewerkt naar een 'lock on V' op A, de dominant van d klein (Of, vanuit de hoofdtoonsoort F groot gezien: stilstand op de 'verkeerde' dominant, namelijk de dominant van de parallel.ann Hierin speelt het overmatig sextakkoord een prominente rol: V wordt een aantal keren vanuit #IVdv6 bereikt, en daarmee bevestigd. |
|||||||||||
d klein: #IVdv6 V
#IVdv6 V
(V7) V7
(V7)
(V7) (V7) -->
III
F groot: V7 |
|||||||||||
Via een korte chromatische dominantenketen wordt op het laatste
moment toch nog de hoofdtoonsoort F groot bereikt.ann |
|||||||||||
begin van de reprise | |||||||||||
F groot: I V4/3 6/5 7 |
|