home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  > E. Chromatiek > gealtereerde akkoorden
Het gedeelte E. chromatiek is bij lange nog niet af. Tot nu toe is alleen het volgende beschikbaar: gealtereerde akkoorden / paragrafen 1-3, 5 en een stukje van 9 
SWITCH TO THE ENGLISH VERSION
1. algemeen
2. verminderde terts op #4^:
literatuurvoorbeelden
3. enharmonische verwisseling van dubbelverminderde drieklank en dubbelverminderd septimeakkoord, en van het hardverminderd septimeakkoord
 
literatuurvoorbeelden
4. #IV en IIhv in andere liggingen
 
literatuurvoorbeelden
5. schematisch overzicht van alle gealtereerde akkoorden
 
6. verminderde terts op #4^:
literatuurvoorbeelden
7. verminderde terts op 7^:
literatuurvoorbeelden
8. verminderde terts op 2^ in mineur, en op #2^ in majeur:
literatuurvoorbeelden
9. overzichten van de enharmonisaties en de modulatiemogelijkheden
10. andere dingen? 

 

2. verminderde terts op #4^: dubbelverminderd op #IV en hardverminderd op II

Zoals in de vorige paragraaf al gezegd: de verminderde terts 'rond' de kwint van de toonsoort komt veel vaker voor dan de verminderde tertsen 'rond' de grondtoon of. de terts van de toonsoort. De verminderde terts tussen #4^ en (b)6^ vinden we in de volgende akkoorden:

 voorbeeld 8
Bovenstaande akkoorden komen zowel in c klein als in C groot voor - hoewel ze in c klein zeker 'meer laddereigen' zijn. In C groot worden ze in feite uit de gelijknamige mineurtoonsoort 'geleend': de terts en sext komen uit de mineurladder (in voorbeeld 6: de tonen Es en As).annHet gaat om de volgende akkoorden:
  • dubbelverminderde drieklank, en dubbelverminderd septimeakkoord op de verhoogd IVe trap; afkortingen: #IVdv en #IVdv7
  • hardverminderde drieklank, en hardverminderd septimeakkoord op de IIe trap; afkortingen: IIhv enIIhv7
  • klein-verminderd septimeakkoord op de VIIe trap; afkorting: VII7kv - deze laatste samenklank laat ik hier vooralsnog buiten beschouwingann
Misschien is het handig om bij het zelf opbouwen van dubbel- en hardverminderd op #IV resp II onderstaande 'ezelsbruggetjes' te gebruiken:
dubbelverminderd op #IV:
  1. in majeur: neem de IVe trap, en verander deze in de IVe trap van de gelijknamige mineurtoonsoort
  2. verander de 4e toon van de toonsoort in #4^ (=leidtoon voor V)
(in mineur kan de eerste stap worden overgeslagen...)
hardverminderd op II:
  1. in majeur: neem de IIe trap, en verander deze in de IIe trap van de gelijknamige mineurtoonsoort
  2. verander de 4e toon van de toonsoort in #4^ (=leidtoon voor V)
(in mineur kan de eerste stap worden overgeslagen...)

In voorbeeld 9 hieronder zijn deze stappen schematisch weergegeven:

 voorbeeld 9
overmatig sext-, kwintsext- en tertskwartakkoord

Dubbelverminderd en hardverminderd op #IV resp. II komen verreweg het meest voor in specifieke liggingen; daarbij gaat het altijd om een ligging waarbij de zesde toon van de toonsoort in de bas ligt. Tengevolge daarvan verschijnt de verminderde terts in deze liggingen altijd omgekeerd, als overmatige sext. In zo'n specifieke ligging kunnen de akkoorden ook worden benoemd als 'overmatig ...akkoord' (waarbij op de plaats van de puntjes de ligging wordt vermeld). Let wel: het gaat daarbij zeker niet om overmatige akkoorden, maar om akkoorden waarin een overmatige sext klinkt tussen de bas en een van de hogere stemmen). Het gaat dan om deze omkeringen:

  • het overmatig sextakkoord: de eerste omkering van de dubbelverminderde drieklank op #IV; in het Engels wordt deze aangeduid als Italian augmented; in het Nederlands kunnen we afkorten als ov6, maar we kunnen evenzogoed #IVdv6 schrijven
  • het overmatig kwintsextakkoord: de eerste omkering van het dubbelverminderd septimeakkoord op #IV; in het Engels wordt deze aangeduid als German augmented; in het Nederlands kunnen we afkorten als ov6/5, maar we kunnen evenzogoed #IVdv6/5 schrijven
  • het overmatig tertskwartakkoord: de tweede omkering van het hardverminderd septimeakkoord op II; in het Engels wordt deze aangeduid als French augmented; in het Nederlands kunnen we afkorten als ov4/3, maar we kunnen evenzogoed IIhv4/3 schrijvenann
  • het overmatig kwartsextakkkoord: deze komt niet zo vaak voor (meestal in driestemmige zettingen, als alternatief voor IIhv4/3); we kunnen afkorten als IIhv6/4; in het Engels heeft dit akkoord geen specifieke (land-)naam:ann
 voorbeeld 10
Je kunt onderstaande voorbeelden beluisteren. Je hoort in ieder voorbeeldje eerst een kort melodisch fragment en de tonicadrieklank, daarna de twee samenklanken zoals genoteerd.
In verreweg de meeste gevallen lossen deze  'overmatige' akkoorden (net als overigens de andere liggingen van #IVdv en IIhv) naar de dominant - meestal V, V7 of I6/4. Qua functie lijken #IVdv en IIhv enerzijds nogal op tussendominanten (vanwege de leidtoon voor 5^); anderzijds zijn er ook overeenkomsten met de subdominant, met name door de aanwezigheid van de (kleine) 6^ in beide akkoorden. Men spreekt dan ook wel van gealtereerde subdominanten. Ik houd het erop dat de functie ergens tussen tussendominant en subdominant in zit - wat ook moge blijken uit hoe #IVdv en IIhv kunnen worden bereikt:
  • heel gebruikelijk is plaatsing na een subdominant, dus tussen subdominant en dominant in; het gealtereerde akkoord fungeert dan als een soort chromatisch doorgangsakkoord, dat veel weg heeft van een tussendominant; zie het voorbeeld in e klein hieronder
  • ook gebruikelijk: #IVdv of IIhv 'vervangt' de subdominant, bijvoorbeeld in een cadens; in zo'n geval lijkt de functie van het gealtereerde akkoord eerder (gealtereerde) subdominant; zie het voorbeeld in F groot hieronder:
 voorbeeld 11
Je kunt onderstaande voorbeelden beluisteren:
Met name in mineurtoonsoorten is #IVdv of IIhv na een VIe trap een goede mogelijkheid; ook dan zouden we kunnen spreken van een gealtereerde subdominant, omdat #IVdv of IIhv de 'gewone' subdominant 'vervangt':
 voorbeeld 12
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren:
Een enkele keer volgt op #IVdv of IIhv niet een dominant, maar de tonica (meestal I); in dat geval heeft het gealtereerde akkoord het meeste weg van een subdominant; een wending als #IVdv6/5 -->I klinkt enigszins als een plagaal slot. De overmatige sext wordt hierbij eigenlijk 'fout' opgelost: #4^ beweegt naar 5^ (zoals het hoort) , maar 6^ springt naar 1^ (zie voorbeeld 11 hieronder: de Gis in de sopraan lost goed op, maar de Bes in de bas springt weg naar D, in plaats van stapsgewijs naar A te bewegen):
 voorbeeld 13
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren:
Een paar opmerkingen over verdubbeling en over het oplossen van overmatig 6- , 6/5- en 4/3-akkoord naar de dominant:ann
  • in het overmatig sextakkoord is de kwint de enige toon die kan worden verdubbeld; de sterke dissonantie en 'richting' van de overmatige sext tussen de andere twee akkoordtonen sluit uit dat grondtoon of terts worden verdubbeld. Een van de twee kwinten in #IVdv6 moet stapsgewijs dalen, de andere stapsgewijs stijgen; vaak bevindt zich een van de twee kwinten in de bovenstem; meestal daalt deze dan. Zie voorbeeld 12 a hieronder, en vergelijk met voorbeeld 13a
  • de  oplossing van het overmatig tertskwartakkoord spreekt eigenlijk voor zich: de overmatige sext lost spreidend op, en het septime daalt stapsgewijs; zie voorbeeld 12b hieronder, en vergelijk met voorbeeld 13b 
  • bij de oplossing van het overmatig kwintsextakkoord naar de drieklank van V is het onmogelijk een parallelle kwint te vermijden: Als onderste toon van de overmatige sext, en als 6^ van de toonsoort moet de basstapsgewijs dalen, maar het septime van het akkoord eveneens. Deze parallelle kwint wordt in de harmonieleer over het algemeen geaccepteerd, en hij is betrekkelijk vaak in composities te vinden. Deze parallel staat (ten onrechte..) te boek als 'Mozart-kwint'. Zie voorbeeld 12 c hieronder, en vergelijk met voorbeeld 13 c.ann
 voorbeeld 14
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren:
 voorbeeld 15
000 Gebruik van overmatig sext-, kwintsext- en tertskwartakkoord in een typerende situatie: als voorbereider van de dominant (Ve trap) in een context die we ons zouden kunnen voorstellen als: eind van het centrale gedeelte van een doorwerking (de E aan het eind zou het begin van het dominant orgelpunt kunnen zijn), of bijvoorbeeld het eind van een overgangszin, of een plek net  voor een andere belangrijke cesuur in een compositie. In plaats van vanuit I6 zou het gealtereerde akkoord bijvoorbeeld ook heel goed vanuit IV6 of II4/3, of vanuit VI kunnen worden bereikt.ann
a
Overmatig sextakkoord (#IVdv6 / Italian augmented):
Let op de verdubbelde kwint, en op de dalende beweging in de sopraan versus de stijgende beweging in de tenor (waardoor de overmatige kwart A-Dis tussen tenor en alt 'fout' oplost):
 
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren:
b
Overmatig tertskwartakkoord (#IIhv4/3 / French augmented):
De oplossing is geheel 'volgens het boekje': de overmatige sext lost spreidend op, het septime daalt, en de gemeenschappelijke toon (B) blijft liggen:
 
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren:
c
Overmatig kwintsextakkoord (#IVdv6/5 / German augmented):
Bij het oplossen naar de Ve trap ontstaat een parallelle kwint (hier tussen tenor en bas). Deze kwint wordt als acceptabel beschouwd: 
 
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren:
Vaak wordt in composities de parallelle kwint tussen #IVdv6/5 en V toch vermeden. De gebruikelijkste manier is om V te laten voorafgaan door I6/4 (zie voorbeeld 16 a). Een andere, minder gebruikelijke  manier is: het septime van #IVdv6/5 stijgt naar het septime van V7 - eigenlijk is de stemvoering dan niet 'correct' (zie voorbeeld 16c).ann

In majeur wordt in de verbinding #IVdv6/5 - V het septime van #IV nogal eens genoteerd als grote sext - zie het derde voorbeeld in 16a. Dit houdt verband met de stemvoering: het lijkt logischer om de terts in I6/4 te bereiken vanuit een leidtoon (in het voorbeeld: Bis --> Cis); maar omdat die terts niets anders is dan een vertraging voor de kwint van V is er ondanks deze notatie geen reden om het akkoord ansders op te vatten dan als #IV: Het akkoord klinkt gewoon als #IV, en 'gedraagt' zich ook zo.ann

voorbeeld 16
a000
Parallelle kwint tussen #IVdv6/5 en V wordt 'omzeild' doordat V wordt voorafgegaan door I6/4:
 
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren:
b
Ter vergelijking: #IVdv6/5  --> V, met parallelle kwint. Zie ook de voorbeelden 14, 15c en voorbeeld 16 c.
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren:
c
Vooral in de 19e eeuw is het onderstaande ook een gebruikelijke 'truc': het septime van #IVdv6/5 stijgt naar het septime van V7. Eigenlijk: 'foute' stemvoering...ann
 
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren:
 
[vervolg van dit hoofdstuk]