home > 
muziektheorie> algemene muziekleer > 'gebruiksaanwijzing'
 
toonsoorten en toonladders toonsoort bepalen
intervallen akkoord benoemen
drieklanken maat en ritme
dominant septimeakkoord akkoorden benoemen / noteren / enharmoniseren
d. onregelmatig samengestelde maatsoorten

Behalve regelmatig samengestelde maatsoorten zijn er ook onregelmatige samengestelde maatsoorten. Deze zijn met name in de muziek van de twintigste eeuw van belang. Het gaat hierbij in eerste instantie om maatsoorten als 5/8, 7/8, of zelfs 11/8. Kenmerkend voor dit type maatsoort is dat de tel waarop een nevenaccent staat niet vastligt. Wel zijn de groepjes altijd maximaal drie tellen, en minimaal twee tellen lang. Een 5/8 bijvoorbeeld kan dus worden onderverdeeld in 2+3 achtsten (accent op de eerste en derde tel), maar ook in 3+2 achtstes (accent op de eerste en vierde tel). Een 7/4 maat kan worden onderverdeeld in 2+2+3, 2+3+2 of 3+2+2 kwarten. Het komt bij dit soort maatsoorten bovendien vaak voor dat de onderverdeling binnen een stuk steeds verandert. Het lijkt misschien vreemd dat een maat met acht tellen altijd een onregelmatig samengestelde maatsoort is - terwijl men op het eerste gezicht zou kunnen denken dat een onderverdeling in twee keer vier, of vier keer twee tellen voor de hand zou liggen. Toch is dit nooit het geval: een maat met acht tellen is altijd gegroepeerd als 3+3+2, 3+2+3 of 2+3+3: 

Een paar voorbeelden:

De hoofd- en nevenaccenten in onderstaande voorbeelden zijn aangegeven met accenttekentjes: 
voor een hoofdaccent,  voor een nevenaccent..
< naar het vervolg van dit hoofdstuk >