14. akkoord benoemen in een melodisch fragment
Deze vraag is in feite niet heel anders dan de
vraag over het benoemen
van drieklanken. Alleen
wordt hier niet gevraagd naar een los staande drieklank met boven elkaar
staande noten, maar naar een gebroken
akkoord: drie tonen in een melodie vormen samen een drieklank in een
bepaalde ligging. Vaak blijkt een gebroken drieklank in een melodie gebaseerd
te zijn op de akkoorden die onder een melodie worden gespeeld. Of omgekeerd:
de gebroken drieklanken in een melodie suggereren een bepaalde akkoord-begeleiding
- deze begeliding wordt als het ware 'mee-gehoord' met de melodie, ook
al wordt de melodie zonder begeleiding gespeeld. Vergelijk beide voorbeelden
hieronder: in het eerste voorbeeld staat een melodietje met verschillende
gebroken drieklanken. In het voorbeeld is aangegeven om welke drieklanken
het gaat. In sommige gevallen is dit heel duidelijk te zien, omdat alle
drie tonen van een drieklank aanwezig zijn (in de maten 1, 2, 3, 5, 9 en
10) . Soms is het iets
lastiger te zien omdat in de melodie weliswaar alle noten van een drieklank
staan, maar er ook een noot voorkomt die niet in de drieklank zit (maat
11), omdat niet alle tonen van de drieklank worden gespeeld (maat 6 en
7), of omdat er noten worden gespeeld die niet in de drieklank thuishoren
en
de
drieklank bovendien niet volledig is (maat 4).
In het tweede voorbeeld staat hetzelfde melodietje,
maar nu met akkoorden eronder (op een nogal simplistische manier..). Duidelijk
is te zien dat de tonen van de onderliggende akkoorden ook in de melodie
verschijnen: |