home
>
|
muziektheorie > algemene muziekleer > 'gebruiksaanwijzing' |
Nog een voorbeeld: stel dat gevraagd wordt een
secundeligging van een dominant septimeakkoord op te bouwen op
de toon e. Je kunt dan beginnen met het noteren van een 'willekeurige'
2-ligging, vervolgens de grondtoon bepalen, en het akkoord vanuit de grondtoon
opbouwen:
|
En een laatste voorbeeld: stel dat gevraagd wordt
een kwintsextligging van een dominant septimeakkoord op te bouwen op
de toon fis. Je kunt dan beginnen met het noteren van een 'willekeurige'
2-ligging, vervolgens de grondtoon bepalen, en het akkoord vanuit de grondtoon
opbouwen:
|
En een paar voorbeelden van het opbouwen van
een dominant septimeakkoord onder een gegeven
toon:
Stel dat gevraagd wordt een kwintsextligging van een dominant septimeakkoord op te bouwen onder de toon e. Je kunt dan beginnen met het noteren van een 'willekeurige' 6/5-ligging onder e, vervolgens de grondtoon bepalen, en het akkoord vanuit de grondtoon opbouwen:
|
Stel dat gevraagd wordt een tertskwartligging
van een dominant septimeakkoord op te bouwen onder
de toon c. Je kunt dan beginnen met het noteren van een 'willekeurige'
4/3-ligging onder c, vervolgens de grondtoon bepalen, en het akkoord vanuit
de grondtoon opbouwen:
|
En een laatste voorbeeld: stel dat gevraagd wordt
een grondligging van een dominant septimeakkoord op te bouwen onder
de toon des. Je kunt dan beginnen met het noteren van een 'willekeurige'
grondligging, vervolgens de grondtoon bepalen, en het akkoord vanuit de
grondtoon opbouwen:
|
2. direct in de
toonsoort plaatsen
Eigenlijk is het veel eenvoudiger een dominant septimeakkoord - ook in omkering - meteen in een toonsoort te plaatsen. Dan hoeft men zich namelijk verder niet te bekommeren om de juiste interval-opbouw: als de voortekens van de toonsoort kloppen, zijn bij het dominant septimeakkoord geen extra voortekens nodig. Althans: in majeur; in (harmonisch) mineur moet rekening worden gehouden met de leidtoon. Als gevraagd wordt een dominant septimeakkoord op of onder een bepaalde toon te noteren kan daarom voor de zekerheid het beste met de majeurtoonsoort worden gewerkt. De werkwijze is dan als volgt:
|
Stel dat gevraagd wordt een tertskwartigging
van een dominant septimeakkoord op te bouwen opde
toon fis (zie het voorbeeld hieronder). De werkwijze is dan als volgt:
|
Stel dat gevraagd wordt een secundeligging van
een dominant septimeakkoord op te bouwen op
de toon ges. De werkwijze is dan als volgt:
|
Stel dat gevraagd wordt een kwintsextligging
van een dominant septimeakkoord op te bouwen onder
de toon cis. De werkwijze is dan als volgt:
|
Stel dat gevraagd wordt een grondligging van
een dominant septimeakkoord op te bouwen onder
de toon d. De werkwijze is dan als volgt:
|
< naar het vervolg van dit hoofdstuk > |