Om duidelijk te maken dat het het bij een
dominant septimeakkoord op de Ve trap om een septimeakkoord gaat en niet
om een drieklank moet aan de romeinse V een 7 worden toegevoegd. Het dominant
septimeakkoord kan dus worden geschreven als: V7.
Evenals alle andere septimeakkoorden is het dominant septimeakkoord
een dissonante samenklank doordat aan de -
consonante - grote drieklank een klein septime wordt toegevoegd: deze septime
vormt een dissonant met de grondtoon van het akkoord, en met de terts (tussen
terts en septime bevindt zich namelijk een verminderde kwint). De
verminderde kwint tussen terts en septime zal bij oplossing van het akkoord
krimpen
naar een grote of kleine terts: het septime van het akkoord wil bovendien
dalen. Gevolg van deze 'richtingen' is dat normaal gesproken na V7 een
Ie trap - de tonica - zal volgen. Het eerste
voorbeeld hieronder laat zien hoe een dominant septimeakkoord op g oplost
naar een grote drieklank op c (dus: in C groot); in het tweede voorbeeld
lost hetzelfde dominant septimeakkoord op naar een kleine drieklank op
c (dus: in c klein): |