home
muziektheorie > algemene muziekleer > 'gebruiksaanwijzing'
 
toonsoorten en toonladders toonsoort bepalen
intervallen akkoord benoemen
drieklanken maat en ritme
dominant septimeakkoord akkoorden benoemen / noteren / enharmoniseren
7. drieklanken noteren

Bij het noteren van drieklanken in grondligging is het handig steeds vanuit de grondtoon te denken, en te beginnen met de kwint. De kwint is namelijk steeds bij een aantal drieklanken gelijk: grote en kleine drieklank hebben bijvoorbeeld allebei een reine kwint; het verschil tussen deze beide drieklanken is de terts. 

Een paar voorbeelden/vragen (klik op het voorbeeld voor de oplossing):

noteer een grote drieklank in grondligging op:
noteer een kleine drieklank in grondligging op:
noteer een verminderde drieklank in grondligging op:
noteer een overmatige drieklank in grondligging op:
noteer een dubbelverminderde drieklank in grondligging op:
noteer een hardverminderde drieklank in grondligging op:
noteer een overmatige drieklank in grondligging op:
noteer een grote drieklank in grondligging op:
noteer een verminderde drieklank in grondligging op:.
noteer een kleine drieklank in grondligging op:
noteer een hardverminderde drieklank in grondligging op:
noteer een dubbelverminderde drieklank in grondligging op:

noteer een kleine drieklank in grondligging onder:
noteer een grote drieklank in grondligging onder:
noteer een overmatige drieklank in grondligging onder:

noteer een verminderde drieklank in grondligging onder:
noteer een dubbelverminderde drieklank in grondligging onder:
noteer een hardverminderde drieklank in grondligging onder:

noteer een verminderde drieklank in grondligging onder:
noteer een grote drieklank in grondligging onder:
noteer een kleine drieklank in grondligging onder.

noteer een overmatige drieklank in grondligging onder:
noteer een hardverminderde drieklank in grondligging onder:
noteer een dubbelverminderde drieklank in grondligging onder:

Bij het noteren van drieklanken in omkering is het handig eerst de omkering te noteren ('de bolletjes'), daarna de grondtoon precies te bepalen, en dan vanuit de grondtoon de derde toon te bepalen. Die 'derde toon' is dan bij sextliggingen de kwint, en bij kwartsextliggingen de terts.

Een paar voorbeelden/vragen (klik op het voorbeeld voor de oplossing):
noteer een grote drieklank in sextligging op:
noteer een kleine drieklank in sextligging op:
noteer een verminderde drieklank in sextligging op:

noteer een overmatige drieklank in sextligging op:
noteer een dubbelverminderde drieklank in sextigging op:
noteer een hardverminderde drieklank in sextligging op:

noteer een overmatige drieklank in kwartsextligging op:
noteer een grote drieklank in kwartsextligging op:
noteer een verminderde drieklank in kwartsextligging op:.

noteer een kleine drieklank in kwartsextligging op:
noteer een hardverminderde drieklank in kwartsextligging op:
noteer een dubbelverminderde drieklank in kwartsextligging op:

noteer een kleine drieklank in sextligging onder:
noteer een kleine drieklank in kwartsextligging onder:
noteer een overmatige drieklank in sextligging onder:

noteer een verminderde drieklank in kwartsextligging onder:
noteer een dubbelverminderde drieklank in kwartsextligging onder:
noteer een hardverminderde drieklank in sextligging onder:

noteer een grote drieklank in sextligging onder:
noteer een grote drieklank in kwartsextligging onder:
noteer een verminderde drieklank in sextligging onder.

noteer een overmatige drieklank in kwartsextligging onder:
noteer een hardverminderde drieklank in kwartsextligging onder:
noteer een dubbelverminderde drieklank in sextligging onder:
< naar het vervolg van dit hoofdstuk >