home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  > E. Chromatiek > gealtereerde akkoorden
   
Het gedeelte E. chromatiek is bij lange nog niet af. Tot nu toe is alleen het volgende beschikbaar: gealtereerde akkoorden / paragrafen 1-3, 5 en een stukje van 9 
SWITCH TO THE ENGLISH VERSION
1. algemeen
2. verminderde terts op #4^; 
literatuurvoorbeelden
3. enharmonische verwisseling van dubbelverminderde drieklank en dubbelverminderd septimeakkoord, en van het hardverminderd septimeakkoord
 
literatuurvoorbeelden (klik in de lijst hieronder voor een voorbeeld): 
 
Beethoven: Schubert, Winterreise D 911, Gefrorne Tränen
Mozart, Piano Sonate in a klein KV 310   begin van de doorwerking van het eerste deel
4. #IV en IIhv in andere liggingen
 
literatuurvoorbeelden
5. schematisch overzicht van alle gealtereerde akkoorden
 
6. verminderde terts op #4^:
literatuurvoorbeelden
7. verminderde terts op 7^:
literatuurvoorbeelden

 

8. verminderde terts op 2^ in mineur, en op #2^ in majeur:
literatuurvoorbeelden
9. overzichten van de enharmonisaties en de modulatiemogelijkheden
10. andere dingen? 

 

 
Schubert, Winterreise D 911, Gefrorne Tränen
opname door Dietrich Fischer Dieskau en Murray Perahia (1990)
opname door Ian Bostridge en Julius Drake 
opname door Brigitte Fassbaender en  Aribert Reimann
opname door Peter Anders en Michael Raucheisen (1945)
hier is de complete partituur
van het lied (pdf)
[ tekst volgt nog...] Hieronder alvast harmonische analyse:
               f klein:    V   I                 V   I                 V   I               VI            IV  IV2md
                                                                                                                       = (II2md V6/5 I6/4)  III9 - 8
                                                                                                                                                            4 - 3
          6
    f klein:              IV -->   V        V    I                     V    I              V (9)   I                   V   I 
                                chrom.
                                                    |________________________________________________________
                                                                  harmonie ongewijzigd t.o.v. piano-'intro'
             12
    f klein:  VI             IV  IV2md
                                    = (II2md V6/5 V         V6)  III
           As groot:         =  II2md V6/5 V          V6   I   I6/4       V6/5  I  ( etc.......................................) V7
 ____________________________| 
 harmonie ongewijzigd t.o.v.            Nu moduleren we naar de parallel-
  piano-'intro'                           toonsoort As groot (anders dan in maat 5/6)
             17
    f klein:                                                                                                    [ I ]          [ V ]
  As groot: I   I6/4         V7    I  ( etc....................)                                        [VI]
                                                                             modulatie terug naar f klein            bevestiging van f klein
                                                                             via eenstemmigheid /                        door 6^ --> 5^
                                                                             leidtoon E 
                                                                                                                           |_____________________
                                                                                                                               model
            22
    f klein:    [ V ]    #IVdv6    V           (VII7)        V
                                                                                        As groot:                                [ V ]    #IVdv6
           harmonie 'circelt rond V'                                                                                 harmonie 'circelt rond V'
                                                                             modulatie naar As groot     bevestiging 
                                                                             via eenstemmigheid /          van As groot
                                                                             leidtoon D (#4^)                 door  b6^ --> 5^
 ____________________________________________|                                       |_________________
                     model                                                                                         sequens
          27
 As groot:  V          (VII7)      V               I6/4 min   I6/4 maj  V6/5 I6/4  V  V6ov  I (etc.......................
           harmonie 'circelt rond V'                                                              chrom.
                                                                                                                    dg.
   __________________________|                              |_______________________________________
           sequens                                                                dit gedeelte wordt later herhaald
            32
   As groot:   ..................................................) I6           (VII2 --------   > 6/5) 
                                                                                     voor II 
                                                                of in f klein:    (VII2 --------   > 6/5)     ( I6/4 ..................
                                                                                      voor IV 
                                                                                       [ die niet komt! In plaats daarvan lijken we
                                                                    naar de VI van II te gaan (dus: niet naar een bes klein-akkoord, 
maar naar Ges groot, d.m.v. een bedriegelijk slot). Maar dit Ges groot is slechts schone schijn: Het wordt 
nergens gestabiliseerd, omdat het niet in grondligging verschijnt, maar alleen, in combinatie met het dominant 
septimeakkoord op Des, in 6/4-ligging. Dit zouden we dan kunnen zien als: I6/4 en V7 in Ges. Of - wellicht logischer:
als  (I6/4 V7 ) --> bII in f klein. In de tweede maat van het volgende systeemwordt het dominant septimeakkoord
op Des enharmonsich veranderd in #IVdv6/5 in f klein (zie de B in de pianopartij). Dus kunnen we zeggen: 
De tussendominant voor Napels wordt ge?nharmoniseerd tot overmatig 6/5-akkkoord.
            36
 
f klein: .... V7           ( 9 8 7 )     I6/4          V7 )  I6/4  IV  I6/4 V   (VII7) 
                                                        =#IVdv6/5                      voor IV
                                                                       of in As groot: (VII7)                    V4/3  I6/4 (etc.......................
                                                                                               voor II
                                                                                          [die niet komt]ann
                                                                                       soort bedriegelijk slot; daarna: herhaling
                                                                                       van het gedeelte vanaf maat 30 (alleen de eerste
                                                                                       twee akkoorden zijn veranderd)
                                                                                                                         |_____________________ 
            41
  As groot:  (etc.......................................................................................................................................)
                                                                                                  f klein:   ........................................
 
             45
   f klein:  .................................................................................................................. V       I
                                                                                                                        Deze tweede keer is er geen 
                                                                                                                        bedriegelijk slot / verminderd 
                                                                                                                        septimeakkoord, maar een 
                                                                                                                  volkomen heel slot in f klein. De melodie 
                                                                                                                  overtreft de melodie van de eerste keer 
                                                                                                                 (de G2 is de hoogste noot van het lied!)
                                                                                                                 en bewerkstelligt zo een climax helemaal
                                                                                                                 aan het eind van de zangpartij.
           50
     f klein:  ..................................................................................................................
           Harmonie als in de piano-'intro'. Het enige verschil: volkomen heel slot in plaats van 
             half slot aan het eind (vergelijk maat 6/7