Schubert, Winterreise D 911, Gefrorne Tränen
|
||||||||||
|
||||||||||
f klein: V I
V I
V I
VI IV
IV2md
= (II2md V6/5 I6/4) III9 - 8 4 - 3 |
||||||||||
6 | ||||||||||
f klein:
IV --> V V
I
V I
V (9) I
V I
chrom. |
||||||||||
|________________________________________________________
harmonie ongewijzigd t.o.v. piano-'intro' |
||||||||||
12 | ||||||||||
f klein: VI
IV IV2md
= (II2md V6/5 V V6) III As groot: = II2md V6/5 V V6 I I6/4 V6/5 I ( etc.......................................) V7 |
||||||||||
____________________________|
harmonie ongewijzigd t.o.v. Nu moduleren we naar de parallel- piano-'intro' toonsoort As groot (anders dan in maat 5/6) |
||||||||||
17 | ||||||||||
f klein:
[ I ] [
V ]
As groot: I I6/4 V7 I ( etc....................) [VI] |
||||||||||
modulatie terug naar f klein
bevestiging van f klein
via eenstemmigheid / door 6^ --> 5^ leidtoon E |
||||||||||
|_____________________
model |
||||||||||
22 | ||||||||||
f klein: [ V ]
#IVdv6 V
(VII7) V
As groot: [ V ] #IVdv6 |
||||||||||
harmonie 'circelt rond V' harmonie 'circelt rond V' | ||||||||||
modulatie naar As groot bevestiging
via eenstemmigheid / van As groot leidtoon D (#4^) door b6^ --> 5^ |
||||||||||
____________________________________________|
|_________________
model sequens |
||||||||||
27 | ||||||||||
As groot: V (VII7) V I6/4 min I6/4 maj V6/5 I6/4 V V6ov I (etc....................... | ||||||||||
harmonie
'circelt rond V'
chrom.
dg. |
||||||||||
__________________________|
|_______________________________________
sequens dit gedeelte wordt later herhaald |
||||||||||
32 | ||||||||||
As groot: ..................................................)
I6
(VII2 -------- > 6/5)
voor II |
||||||||||
of in f klein: (VII2 --------
> 6/5) ( I6/4 ..................
voor IV |
||||||||||
[ die niet komt! In plaats daarvan lijken we
naar de VI van II te gaan (dus: niet naar een bes klein-akkoord, maar naar Ges groot, d.m.v. een bedriegelijk slot). Maar dit Ges groot is slechts schone schijn: Het wordt nergens gestabiliseerd, omdat het niet in grondligging verschijnt, maar alleen, in combinatie met het dominant septimeakkoord op Des, in 6/4-ligging. Dit zouden we dan kunnen zien als: I6/4 en V7 in Ges. Of - wellicht logischer: als (I6/4 V7 ) --> bII in f klein. In de tweede maat van het volgende systeemwordt het dominant septimeakkoord op Des enharmonsich veranderd in #IVdv6/5 in f klein (zie de B in de pianopartij). Dus kunnen we zeggen: De tussendominant voor Napels wordt ge?nharmoniseerd tot overmatig 6/5-akkkoord. |
||||||||||
36 | ||||||||||
f klein: .... V7
( 9 8 7 ) I6/4
V7 ) I6/4 IV I6/4 V (VII7)
=#IVdv6/5 voor IV |
||||||||||
of in As groot: (VII7)
V4/3 I6/4 (etc.......................
voor II |
||||||||||
[die niet komt]ann | ||||||||||
soort bedriegelijk slot; daarna: herhaling
van het gedeelte vanaf maat 30 (alleen de eerste twee akkoorden zijn veranderd) |
||||||||||
|_____________________ | ||||||||||
41 | ||||||||||
As groot: (etc.......................................................................................................................................)
f klein: ........................................ |
||||||||||
45 | ||||||||||
f klein: .................................................................................................................. V I | ||||||||||
Deze tweede keer is er geen
bedriegelijk slot / verminderd septimeakkoord, maar een volkomen heel slot in f klein. De melodie overtreft de melodie van de eerste keer (de G2 is de hoogste noot van het lied!) en bewerkstelligt zo een climax helemaal aan het eind van de zangpartij. |
||||||||||
50 | ||||||||||
f klein: .................................................................................................................. | ||||||||||
Harmonie
als in de piano-'intro'. Het enige verschil: volkomen heel slot in plaats
van
half slot aan het eind (vergelijk maat 6/7) |
|