in de volgende voorbeelden zien we een afspringende leidtoon in een van de middenstemmen, soms gecombineerd met een doorgaand septime (8 - 7): 
  • hoofdstuk 3, voorbeeld 12: Bach, koraal Nun danket alle Gott - afspringende leidtoon in de alt in maat 4, in combinatie met een doorgaand septime in de tenor;
  • hoofdstuk 4, voorbeeld 12: Bach, begin van de koraal 124 - afspringende leidtoon in de alt in maat 4, in combinatie met een doorgaand septime in de tenor;
  • hoofdstuk 3, voorbeeld 10 c - afspringende leidtoon in de alt in de laatste maat, in combinatie met een doorgaand septime in de tenor;
  • In Bach-koraal 203 (voorbeeld 14 hierboven) lijkt aan het begin van de eerste maat de alt af te springen, maar in feite wordt de alt indirect opgelost, op de derde tel. De onvolledige V7 op de eerste tel wordt door de sprong in de tenor (D-A) alsnog volledig gemaakt.
  • In voorbeeld 1 hierboven wordt zelfs gekozen voor een tertsloze V7!

(terug naar de paragraaf: afspringende leidtoon en stijgend septime)

<
sluit dit venster >