home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  >  B. Diatoniek
  • Hoofdstuk 9:  I, V, IV en II in cadens en prolongatie; ritmiek/metriek; VI in bedrieglijk slot
  • Hoofdstuk 10: kwartsextakkoorden (1)
  • Hoofdstuk 11: kwartsextakkoorden (2)
  • Hoofdstuk 12: VI en IV6 (1)
  • Hoofdstuk 13: de septimeakkoorden op II en IV
  • Hoofdstuk 14: ander gebr II, IV en VI
  • Hoofdstuk 15: V...
  • Hoofdstuk 16: III en VII
het septimeakkoord van V

In tonale muziek zal iedere Ve trap vroeger of later oplossen naar een Ie trap. Bij de drieklank van V heeft deze 'oplossingsbehoefte'  uitsluitend te maken met de plaats die deze drieklank inneemt in de toonsoort (hij staat op de vijfde toon, en heeft een leidtoon). De 'oplossingsbehoefte' van het septimeakkoord van de Ve trap is nog sterker: als alle septimeakkoorden is dit immers een dissonant akkoord (dat dus 'moet' oplossen naar een consonante klank). De dissonant in V7 is het klein septime (=4^ in de toonsoort); deze 'wil' dalen naar 3^. Als aan de Ve trap een septime wordt toegevoegd, bevat dit akkoord twee dissonante intervallen: het septime tussen grondtoon en septime, en de verminderde kwint tussen terts en septime (dus tussen 7^ en 4^ in de toonsoort; dit interval 'wil' krimpend oplossen naar 1^ / 3^):
voorbeeld 10
oplossing van dissonanten in V7 (boven: C groot; onder: c klein)

Historisch is het septimeakkoord een jonger verschijnsel dan de drieklank: in de 16e eeuw komen septimeakkoorden eigenlijk nog niet voor. Pas in de Barok worden ze als zelfstandige akkoorden geschreven. V7 is het oudste septimeakkoord, en ontstaan uit een (dissonante) doorgangstoon tussen 5^ en 3^. Men kan zich dit als volgt voorstellen: de tonen 5^ en 3^ in de sopraan worden geharmoniseerd met de Ie en de Ve trap; het 'gat' tussen 5^ en 3^ wordt vervolgens ingevuld met 4^ (op een licht maatdeel). Vanuit het akkoord geredeneerd: het septime van V7 wordt vanuit het oktaaf bereikt,  verschijnt dus als doorgaand septime. Zie voorbeeld 10c. hierboven. Tot ver in de 17e eeuw verschijnt het septime van V het vaakst op deze manier. Vergelijk voorbeeld 10c. met voorbeeld 11:
voorbeeld 11
Lassus, Lagrime de S. Pietro nr 1, maat 30-32 (1595)



voorbeeld 12
Bach, koraal 125, Helft mir Gott's Güte preisen, slot: Doorgaand septime in V

Uitgevoerd door The Monteverdi Choir, The English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner. Je kunt ook het hele koraal beluiseren.
En hier is de complete opname van de Kantate Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende, BWV 28 (Youtube).

Een andere techniek (die ook in oudere muziek voorkomt, maar ook bijvoorbeeld door Bach nog vaak wordt gebruikt) is het voorbereiden van het septime vanuit het voorgaande akkoord: het septime van V7 blijft liggen of wordt herhaald vanuit het voorgaande akkoord. Oorspronkelijk gaat het hierbij eigenlijk om een vertraging (syncopendissonant).Vergelijk voorbeeld 82 met voorbeeld 83: in de vilanella van Marenzio ontstaat door het liggenblijven van de d2 in maat 2 een vertraging, die oplost op de tweede helft van de tweede tel. In feite gebeurt hetzelfde in voorbeeld 83a: de c2 op de eerste tel van de eerste maat klinkt eigenlijk als vertraging - alleen wordt hier tegelijk met de oplossing (op de tweede tel) het akkoord gewisseld.
Overigens is deze techniek - voorbereiden van het septime - pas aan de orde als ook andere akkoorden dan alleen I en V worden gebruikt: we hebben immers nu nog geen andere mogelijkheid voor het harmoniseren van 4^ dan als septime van de Ve trap, terwijl voor het voorbereiden van het septime van V7 een subdominant nodig is. In de voorbeelden vanaf 15 komt deze techniek dan ook niet voor.
voorbeeld 13
L. Marenzio, In un boschetto (vilanella)

DUBBELCADENS UITLEGGEN???




voorbeeld 14
Bach, koraal 203 (maat 3/4) en koraal 136 (maat 3/4)
voorbereid en doorgaand septime
a. 
voorbereide septimen
b.

Je kunt ook koraal 136 in zijn geheel beluisteren.
In later tijd (ongeveer vanaf Bach) verschijnt het septime ook met grote regelmaat  onvoorbereid, en niet als doorgang vanuit de grondtoon van de Ve trap. Het septime kan daarbij stapsgewijs of met een sprong worden bereikt. Zie voorbeeld 15.
Het ligt in de rede te veronderstellen dat stapsgewijs bereiken meer voorkomt - maar ik heb het niet geteld...
voorbeeld 15

verschillend bereikte septimen

Als sprake is van een (tijdelijk) rustpunt op de Ve trap is het vaak beter 5^ 7^ of 2^ te harmoniseren met de drieklank van V - vanwege het dissonante karakter van V7. V7 wordt dus zelden gebruikt in een half slot.
[vervolg van dit hoofdstuk]