home
>
|
muziektheorie > harmonie > harmonieleer > A: algemeen |
voorbeeld 9 |
goede verdeling van de stemmen |
![]() |
Voor de afstanden tussen de stemmen geldt het volgende:
|
voorbeeld 10 |
te grote afstand tussen stemmen Voor een uitleg van tegenbeweging zie hier |
![]() |
Het is nuttig zich te realiseren dat een 'pianozetting'
als hierboven in voorbeeld 11 in feite refereert aan de becijferde-bas-praktijk
van de 17e en 18e eeuw: in principe wordt alleen de bas in de linker
hand gespeeld, de overige stemmen in de rechter hand.
Het is tenslotte goed zich te realiseren dat de hierboven gegeven regels m.b.t. de afstand tussen stemmen in vocale muziek veel meer toepassing vinden dan in instrumentale muziek: daar wordt veelal gebruik gemaakt van geheel andere 'zettingstypes', waarvoor deze regels niet, of slechts in beperkte mate opgaan. Men kan hier bijvoorbeeld denken aan de zgn. 'durchbrochener Satz' in veel instrumentale muziek, of aan bij voorbeeld de 'extreme' zettingen in veel late pianosonates van Beethoven, waarbij de grootste afstand vaak juist wel tussen de middenstemmen aan te treffen is. Zie voorbeeld 11: |
voorbeeld 11 | |||
Beethoven, sonate op. 111, begin van het tweede deel
(eerste helft van het thema van de variatie-cyclus, waaruit dit deel bestaat) Uitgevoerd door Maria Joćo Pires. Je kunt ook gehele stuk beluisteren (Youtube). |
|||
![]()
|