home
>
muziektheorie
>
harmonie
>
harmonieleer
>
E. Chromatiek
>
gealtereerde akkoorden
Het gedeelte E. chromatiek is bij lange nog niet af. Tot nu toe is alleen het volgende beschikbaar:
gealtereerde akkoorden / paragrafen 1-3, 5 en een stukje van 9
SWITCH TO THE ENGLISH VERSION
algemeen
verminderde terts op #4^; dubbelverminderd op #IV en hardverminderd op II; overmatig sext-, kwintsext- en tertskwartakkoord
enharmonische verwisseling van dubbelverminderde drieklank en dubbelverminderd septimeakkoord, en van het hardverminderd septimeakkoord
schematisch overzicht van alle gealtereerde akkoorden
#IV en IIhv in andere liggingen
verminderde terts op 7^; dubbelverminderd op VII en hardverminderd op V; hardverminderd/verminderd septimeakkoord (Eulenspiegelakkoord) op V
verminderde terts op 2^ in mineur, en op #2^ in majeur; klein/dubbelverminderd/verminderd septimeakkoord op VII en groot/verminderd septimeakkoord op V in mineur; dubbelverminderd septimeakkoord op #II, hardverminderd en hardverminderd/verminderd septimeakkoord (Eulenspiegelakkoord) op VII en overmatig dominantseptimeakkoord op V in majeur
klein/verminderd septimeakkoord op VII, en een aantal andere bijzondere gevallen
overzichten van de modulatiemogelijkheden en van de enharmonisaties
voorbeeld 1
Be
voorbeeld 2
Be
afspringende wisseltoon
.
voorbeeld 3
aa
voorbeeld 5
Beethoven, sonate op. 22, begin van het tweede deel
Hier wordt V6/5 gebruikt als wisselklank tussen twee tonica-akkoorden. Opvallend is het extreem langzame harmonisch ritme (twee akkoordwisselingen in vier, zeer lange maten!).
.
voorbeeld 6
Mozart, sonate in G-groot, begin van het eerste deel.
voorbeeld 7
septime in omkeringen van V7 als doorgangs- en wisseltoon
[
vervolg van dit hoofdstuk
]