home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  > E. Chromatiek > altered chords
   
Section E. is not at all complete yet. In the moment only this is available:  altered chords / sections 1-3, 5, and part of section 9
SWITCH TO THE DUTCH VERSION
1. general information
2. diminished third on #4^; 
score examples
3. enharmonization of the double diminished triad and seventh chord, and of the hard diminished seventh chord
 
score examples (choose examples from the list below):
 
Beethoven: Schubert, Winterreise D 911, Gefrorne Tränen
Mozart, Piano Sonata in A minor K 310   beginning of the development section of the first movement
4. #IV and IIhv in other inversions
 
score examples
5. scheme of all altered chords
6. diminished third on #4^:
score examples
7. diminished third op 7^:
score examples
8. diminished third on 2^ in minor, and on #2^ in major:
score examples
9. overview of the enharmonizations and possible modulations
10. other issues? 

 

 
Mozart, Piano Sonata in A minor K 310   beginning of the development section of the first movement
 
recording by Christoph Ebchenbach (Youtube)
The example below begint
op 3.03"  on the recording.
 
 
                                      C#=dEb!
               V7        VII2md
 VII2md
V7 )   =   (enhharm.) :
e minor: #IVdv6/5
    ---> [ IV ]  
Allemaal secondary dominant voor IV (= F-chord), maar die komt niet... Eventueel kunnen we deze 'verzwegen IV' opvatten als Napels in e minor. Het C7-chord is dan niet alleen (V7) --> in C major, maar ook (V7) --> bII in e minor. Op het Bblissend moment (in maat 57) wordt het chord echter enharmonisch verwisseld, en gebruikt als #IVdv6/5 (die vervolgens oplost naar V, zie maat 58).
 
 
 
 e minor:
V
 
 
 e minor:
V
I in e minor wordt vervangen door een E major-chord; dit is V in a; we zitten nu at the beginning of een chromatische kwintvalsequens Als je de recording iets verder beluistert blijkt dat goed te horen!)
 

 
 
 

 
 
[continuation of this chapter]