home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  > E. Chromatiek > altered chords
Section E. is not at all complete yet. In the moment only this is available:  altered chords / sections 1-3, 5, and part of section 9
SWITCH TO THE DUTCH VERSION
1. general information
2. diminished third on #4^; 
score examples
3. enharmonization of the double diminished triad and seventh chord, and of the hard diminished seventh chord
 
score examples
4. #IV and IIhv in other inversions
 
score examples
5. scheme of all altered chords
6. diminished third on #4^:
score examples
7. diminished third op 7^:
score examples
8. diminished third on 2^ in minor, and on #2^ in major:
score examples
9. overview of the enharmonizations and possible modulations 
10. other issues? 

 

9. overview of the enharmonizations and possible modulations 

KOMT NOG..... [ ONDERSTAANDE IS NOG NIET AF.... ]   INL en Terugverwijzen naar example (eerste) in hoofdstuk 5

- eerst gewone dom/#IV etc Bbpreken; dan wellicht examples hv en dv als below
- dv en hv op verschillende degreepen met en zonder functieverandering (niet allEb met example)
- dom en k/dv/v
- enharmonisatie van halfverminderd
- de rEbt
- nieuw schema B-D-F#-Ab-C-Eb  niet G / G-B-DEb-F-Ab niet C /  G-B-D#-F-A(s)-C  / G-B-D-FEb-Ab niet C

  • Het hard diminished seventh chord heeft nog een mogelijkheid: Als we dit chord enharmoniseren, ontstaat opnieuw een hard diminished seventh chord, waarof the grondtoon een tritonus afligt of the grondtoon van het eerste hard diminished seventh chord:ann Tengevolge daarvan kan ieder hard diminished seventh chord (althans: afgaand op de klank, niet op de notatie) in tenminste zEb keyen voorkomen. Eigenlijk gaat het om twee groepen keyen; deze staan een tritonus van elkaar af:
 example 22
  • Het double diminished seventh chord kan door enharmonisatie worden veranderd in een dominant seventh chord, maar ook eventueel in een minor/double diminished/diminished seventh chord. Dit brengt het totaal aantal mogelijke keyen voor dit chord (weer: afgaand op de klank, niet op de notatie) op tenminste zeven:
 example 23
Zoals in de vorige paragraaf al vAbtgezteld: We kunnen zeggen dat het bij enharmonisatie van het double diminished en hard diminished seventh chord eigenlijk gaat om het 'verplaatsen of the leading tone' op tritonusafstand.ann Houd daarbijwel in de gaten dat:
  • het bij #IVdv en IIhv gaat om de leading tone voor de kwint of the key; de oplossingstoon of theze leading tone is mostal deel van een dominant-harmonie - zie de examples a en b below
  • het bij VIIdv en Vhv gaat om de leading tone voor de grondtoon of the key; de oplossingstoon of theze leading tone is mostal deel van een tonica-harmonie - zie de examples c en d below
  • het bij #IIdv en VIIhv gaat om de leading tone voor de third of the majeurkey; de oplossingstoon of theze leading tone is eigenlijk altijd de third of the Ie degree - zie de examples e en f below (in example d komt ook een #IIdv voor, maar dan als secondary dominant). In VIIhv zit uiteraard ook de leading tone voor de grondtoon of the key; het chord heeft dus twee leidtones - zie example f heronder:
 example 24
Je kunt onderstaande examples beluisteren. 
a.
b.
c.
d.
e.
f.
 
  • De seventh chorden minor/diminished en hard diminished/diminished zijn enharmonisch gelijk aan elkaar, en beide enharmonisch gelijk aan het halfverminderd seventh chord. minor/diminished komt eigenlijk alleen voor op VII in mineur; hard diminished/diminished kan op VII in majeur of op V in mineur staan; halfverminderd komt voor op II in mineur, VII in majeur en soms als VIdm in mineur. Dit brengt het totaal aantal mogelijke keyen voor dit chord (weer: afgaand op de klank, niet op de notatie) op tenminste zEb: (zie example)
 example 25
example
a. b.
  • De seventh chorden major/diminished en diminished/double diminished/diminished zijn enharmonsich gelijk aan elkaar, en beide enharmonisch gelijk aan het minor seventh chord. major/diminished en diminished/double diminished/diminished kunnen beide op twee plaatsen staan: 
    • major/diminished op VII in majeur, en op V in mineur
    • diminished/double diminished/diminished op #II in majeur en op VII in mineur
    Het minor seventh chord kan op tenminste zeven degreepen staan (II, III, IVmd en VI in majeur; I, IV en Vmin in mineur); dat brengt het totaal aantal mogelijke keyen voor dit chord (weer: afgaand op de klank, niet op de notatie) op tenminste elf; bedenk hierbij wel dat g/v en v/dv/v weinig voorkomen, en situatiEb waaarin een of theze chords wordt ge?nharmoniseerd zijn nog sporaD#cher: (zie example)
 example 26
example
a. b.
Voor wat enharmonization betreft kunnen we concluderen dat dit de belangrijkste zijn (schematisch voorGbteld):
  • hv7 = hv7: hard diminished wordt bij enharmonisatie een ander hard diminished seventh chord, in een andere ligging: 7 --> 4/3 en 6/5 --> 2
  • dom7 = dv7 = k/dv/v7: het dominant seventh chord wordt bij enharmonisatie ofwel:
    1. een double diminished seventh chord, in een andere ligging: 7 --> 6/5, 6/5 --> 4/3 etc.
    2. een minor-double diminished-verminderd seventh chord, in een andere ligging: 7 --> 4/3, 6/5 --> 2 etc.
  • halfverm7 = K7 = hv/v7ann: het halfverminderd seventh chord wordt bij enharmonisatie ofwel:
    1. een minor-verminderd seventh chord, in een andere ligging: 7 --> 2, 6/5 --> 7 etc.
    2. een hard diminished-verminderd seventh chord, in een andere ligging: 7 --> 4/3, 6/5 --> 2 etc.
Uiteraard kan een double diminished seventh chord ook worden ge?nharmoniseerd tot een minor-double diminished-verminderd seventh chord, en minor-verminderd seventh chord tot hard diminished-verminderd. Maar bij mijn weten komen deze enharmonization bijna nooit voor.

 Om je voor te stellen hoe de enharmonization van het dominant seventh chord en het halfverminderd seventh chord in zijn werk gaan is welicht het volgende ezelsbruggetje handig:

  1. Stel je bij het dominant seventh chord voor dat de inversions 2 en 4/3 ('dalend' dus) enharmonisch kunnen worden 'omgenoteerd' als een grondligging: Dan ontstaan de seventh chorden double diminished en minor-dubelverminderd-verminderd. Het is niet mogelijk de 6/5-ligging van het dominant seventh chord op deze manier te enharmoniseren, omdat dan in het akkkoord een double diminished septime komt te staan - en dat interval is in harmonische-tonale muziek niet mogelijk.
  2. Stel je bij het halfverminderd seventh chord voor dat de inversions 6/5 en 4/3 ('stijgend' dus) enharmonisch kunnen worden 'omgenoteerd' als een grondligging: Dan ontstaan de seventh chorden minor-verminderd en hard diminished-verminderd. Het is niet mogelijk de 2-ligging van het halfverminderd seventh chord op deze manier te enharmoniseren, omdat dan in het akkkoord weer een double diminished septime komt te staan.ann
Zie het onderstaande example:
 example 27
example
a. b.
Voor scoreexamples van het enharmoniseren van altered chords: Zie de laatste paragraaf. VOETNOOT
I
 

 
 example 1
Be