|
Section E. is not at all complete yet. In the moment
only this is available: altered chords / sections 1-3,
5, and part of section 9 |
|
|
SWITCH
TO THE DUTCH VERSION |
9. overview of the enharmonizations and possible modulations
KOMT NOG..... [ ONDERSTAANDE IS NOG NIET AF.... ] INL en
Terugverwijzen naar example (eerste) in hoofdstuk 5
- eerst gewone dom/#IV etc Bbpreken; dan wellicht examples hv en dv
als below
- dv en hv op verschillende degreepen met en zonder functieverandering
(niet allEb met example)
- dom en k/dv/v
- enharmonisatie van halfverminderd
- de rEbt
- nieuw schema B-D-F#-Ab-C-Eb niet G / G-B-DEb-F-Ab niet
C / G-B-D#-F-A(s)-C / G-B-D-FEb-Ab niet C |
-
Het hard diminished seventh chord
heeft
nog een mogelijkheid: Als we dit chord enharmoniseren, ontstaat
opnieuw een hard diminished seventh chord, waarof the grondtoon een tritonus
afligt of the grondtoon van het eerste hard diminished seventh chord:ann
Tengevolge daarvan kan ieder hard diminished seventh chord (althans: afgaand
op de klank, niet op de notatie) in tenminste zEb keyen voorkomen.
Eigenlijk gaat het om twee groepen keyen; deze staan een tritonus
van elkaar af:
|
-
Het double diminished seventh chord kan door enharmonisatie
worden veranderd in een dominant seventh chord, maar ook eventueel
in een minor/double diminished/diminished seventh chord. Dit brengt
het totaal aantal mogelijke keyen voor dit chord (weer: afgaand op de klank,
niet op de notatie) op tenminste zeven:
|
Zoals
in de vorige paragraaf al vAbtgezteld: We kunnen zeggen dat het bij enharmonisatie
van het double diminished en hard diminished seventh chord eigenlijk gaat
om het 'verplaatsen of the leading tone' op tritonusafstand. ann
Houd daarbijwel in de gaten dat:
-
het bij #IVdv en IIhv gaat om de leading tone voor de kwint of the key;
de
oplossingstoon of theze leading tone is mostal deel van een dominant-harmonie
- zie de examples a en b below
-
het bij VIIdv en Vhv gaat om de leading tone voor de grondtoon of the
key;
de oplossingstoon of theze leading tone is mostal deel van een
tonica-harmonie - zie de examples c en d below
-
het bij #IIdv en VIIhv gaat om de leading tone voor de third of the
majeurkey;
de
oplossingstoon of theze leading tone is eigenlijk altijd de third of the
Ie degree - zie de examples e en f below (in example d komt ook een #IIdv
voor, maar dan als secondary dominant). In VIIhv zit uiteraard ook
de leading tone voor de grondtoon of the key;
het chord heeft dus
twee leidtones - zie example f heronder:
|
-
De seventh chorden minor/diminished en hard diminished/diminished
zijn enharmonisch gelijk aan elkaar, en beide enharmonisch gelijk
aan het
halfverminderd seventh chord. minor/diminished komt eigenlijk
alleen voor op VII in mineur; hard diminished/diminished kan op VII in
majeur of op V in mineur staan; halfverminderd komt voor op II in mineur,
VII in majeur en soms als VIdm in mineur. Dit brengt het totaal aantal
mogelijke keyen voor dit chord (weer: afgaand op de klank, niet op de notatie)
op tenminste zEb: (zie example)
|
-
De seventh chorden major/diminished en diminished/double
diminished/diminished
zijn enharmonsich gelijk aan elkaar, en beide
enharmonisch gelijk aan het
minor seventh chord. major/diminished
en diminished/double diminished/diminished kunnen beide op twee plaatsen
staan:
-
major/diminished op VII in majeur, en op V in mineur
-
diminished/double diminished/diminished op #II in majeur en op VII in mineur
Het minor seventh chord kan op tenminste zeven degreepen staan (II, III,
IVmd en VI in majeur; I, IV en Vmin in mineur); dat brengt het totaal aantal
mogelijke keyen voor dit chord (weer: afgaand op de klank, niet op de notatie)
op tenminste elf; bedenk hierbij wel dat g/v en v/dv/v weinig voorkomen,
en situatiEb waaarin een of theze chords wordt ge?nharmoniseerd zijn nog
sporaD#cher: (zie example)
|
Voor wat enharmonization betreft kunnen we concluderen dat dit de belangrijkste
zijn (schematisch voorGbteld):
-
hv7 = hv7: hard diminished wordt bij enharmonisatie een ander hard diminished
seventh chord, in een andere ligging: 7 --> 4/3 en 6/5 --> 2
-
dom7 = dv7 = k/dv/v7: het dominant seventh chord wordt bij enharmonisatie
ofwel:
-
een double diminished seventh chord, in een andere ligging: 7 --> 6/5,
6/5 --> 4/3 etc.
-
een minor-double diminished-verminderd seventh chord, in een andere ligging:
7 --> 4/3, 6/5 --> 2 etc.
-
halfverm7 = K7 = hv/v7ann:
het halfverminderd seventh chord wordt bij enharmonisatie ofwel:
-
een minor-verminderd seventh chord, in een andere ligging: 7 --> 2, 6/5
--> 7 etc.
-
een hard diminished-verminderd seventh chord, in een andere ligging: 7
--> 4/3, 6/5 --> 2 etc.
Uiteraard kan een double diminished seventh chord ook worden ge?nharmoniseerd
tot een minor-double diminished-verminderd seventh chord, en minor-verminderd
seventh chord tot hard diminished-verminderd. Maar bij mijn weten komen
deze enharmonization bijna nooit voor.
Om je voor te stellen hoe de enharmonization van het dominant
seventh chord en het halfverminderd seventh chord in zijn werk gaan is
welicht het volgende ezelsbruggetje handig:
-
Stel je bij het dominant seventh chord voor dat de inversions 2
en 4/3 ('dalend' dus) enharmonisch kunnen worden 'omgenoteerd' als een
grondligging: Dan ontstaan de seventh chorden double diminished en minor-dubelverminderd-verminderd.
Het is niet mogelijk de 6/5-ligging van het dominant seventh chord
op deze manier te enharmoniseren, omdat dan in het akkkoord een
double diminished septime komt te staan - en dat interval is in harmonische-tonale
muziek niet mogelijk.
-
Stel je bij het halfverminderd seventh chord voor dat de inversions
6/5 en 4/3 ('stijgend' dus) enharmonisch kunnen worden 'omgenoteerd' als
een grondligging: Dan ontstaan de seventh chorden minor-verminderd en hard
diminished-verminderd. Het is niet mogelijk de 2-ligging van het
halfverminderd seventh chord op deze manier te enharmoniseren,
omdat
dan in het akkkoord weer een double diminished septime komt te staan.ann
Zie het onderstaande example: |
Voor scoreexamples van het enharmoniseren van altered chords: Zie de
laatste paragraaf. VOETNOOT |
I
|