|
Het gedeelte E. chromatiek is bij lange nog niet af.
Tot nu toe is alleen het volgende beschikbaar: gealtereerde akkoorden
/ paragrafen 1-3, 5 en een stukje van 9 |
|
|
SWITCH
TO THE ENGLISH VERSION |
5. schematisch overzicht van alle gealtereerde akkoorden
In voorbeeld 18 hieronder zie je een schematisch overzicht van alle gealtereerde
akkoorden. Daarna, in de rest van deze paragraaf worden de akkoorden toegelicht,
en vind je een paar voorbeelden. In de paragrafen 6-9 vind je dan nog wat
gedetailleerdere informatie, en voorbeelden uit de muziekliteratuur.
Het uitgangspunt is (zoals we inmiddels weten van de dubbelverminderde
en hardverminderde akkoorden op #IV en II) steeds dat ieder gealtereerde
akkoord een verminderde terts bevat, en dat deze verminderde terts oplost
naar de kwint, de grondtoon of de terts van een majeur- of mineurtoonsoort.ann
Dat gezegd hebbende, kunnen we in mineur majeur de gealtereerde akkoorden
opbouwen; in voorbeeld 18 zijn de mogelijkheden weergegeven zoals
die zich voordoen in de toonsoorten c klein en C groot . Alle gealtereerde
akkoorden kunnen worden ge?nharmoniseerd - waarbij een ander akkoord
ontstaat, dan wel een andere ligging van hetzelfde akkoord. Deze
enharmonische equivalenten zijn eveneens in het voorbeeld weergegeven,
steeds rechts naast het betreffende gealtereerd akkoord:ann
|
Een paar observaties bij bovenstaand schema:
De meeste akkoorden kunnen op verschillende trappen staan:
-
Dubbelverminderd (als drieklank of als septimeakkoord) kan staan
op:
-
#IV in mineur en majeur
-
VII in mineur en majeur
-
#II in majeur
-
Hardverminderd (als drieklank of als septimeakkoord) kan staan op:
-
II in mineur en majeur
-
V in mineur en majeur
-
VII in majeur
Dit betekent dat een dubbelverminderd akkoord in tenminste drie toonsoorten
kan voorkomen; bijvoorbeeld: het akoord B - Des - F (- As) kan zijn: #IV
in F groot of f klein, VII in C groot of c klein, en #II in As groot. Hetzelfde
geldt voor hardverminderd: het akkoord G - B - Des ( -F ) kan zijn: II
in F groot of f klein, V in C groot of c klein, en VII in As groot. Als
we dubbel- en hardverminderd naast elkaar zetten zien we bovendien dat
een dubbelverminderd akkoord in dezelfde toonsoorten kan voorkomen
als het hardverminderd akkoord waarvan de grondtoon een grote terts onder
de grondtoon van dit dubbelverminderd akkoord ligt. De volgende akkoorden
vormen dan als het ware paren:
-
dubbelverminderd op #IV met hardverminderd op II (associeer met de 'gewone'
IV en II)
-
dubbelverminderd op VII met hardverminderd op V (associeer met de 'gewone'
VII en V)
-
dubbelverminderd op #II met hardverminderd op VII
In alle drie de gevallen, zien we dat de noten
van de akkoorden van de 'paren' zijn bijna helemaal hetzelfde zijn; We
zouden kunnen zeggen dat we in feite telkens een groep van vijf
noten zien, waarvan we er maximaal vier kunnen gebruiken om dubbel-
of hardverminderd te vormen: |
voorbeeld 19 |
|
|
|
 |
Voor alle dubbel- en
hardverminderde akkoorden geldt wat in de tweede paragraaf al werd geconstateerd
bij dubbelverminderd op #IV en hardverminderd op IIann:
Ze komen verreweg het vaakst voor in een specifieke ligging: dubbelverminderd
als 6- resp 6/5-akkoord, en hardverminderd als 4/3-akkoord. Anders gezegd:
Meestal ligt de bovenste toon van de verminderde terts in de bas, en
staat dus op de bas een overmatige sext. De dubbel- en hardverminderde
akkoorden op andere trappen dan #IV resp. II zijn vrijwel altijd septimeakkoorden.
Let bij onderstaande voorbeelden ook op de stemvoering:
-
De overmatige sext lost bijna altijd op naar een oktaaf.ann
-
In de I na #IIdv en VIIhv moet tengevolge daarvan de terts worden
verdubbeld:
|
Vanaf de Laat-Romantiek worden de vijf
noten waaruit we kunnen 'selecteren' voor een dubbel- of hardverminderd
akkoord soms echt met elkaar gecombineerd.ann
De basis van het akkoord is dan logischerwijze het hardverminderd
septimeakkoord: Aan het hardverminderd septimeakkoord wordt een kleine
none toegevoegd. Dit is alleen mogelijk op V en op II; we kunnen dan benoemen
als: Vhv9/7 resp. IIhv9/7. Het is aannemelijk dat de zetting waarin zo'n
akkoord voorkomt
vijfstemmig is:ann |
voorbeeld 21 |
|
Je kunt onderstaand voorbeeld beluisteren: |
|
|
Evenals
dubbel- en hardverminderd kunnen de meeste andere gealtereerde akkoorden
op verschillende trappen staan, en kunnen worden gegroepeerd in
paren
of groepen. In de volgende alinea's laat ik dit verschijnsel zien,
en staan voorbeelden met de nog niet besproken akkoorden.ann
De eerste groep die hier genoemd moet worden bestaat uit:
-
hardverminderd/verminderd (bestaat alleen als septimeakkoord!) kan
staan op:
-
V in mineurtoonsoorten; we kunnen het akkoord benoemen als Vhv/v or as
Vb7/b5
-
VII in majeurtoonsoorten; we kunnen het akkoord benoemen als VIIhv/v or
as VII#3/b7
-
verminderd / dubbelverminderd / verminderd (bestaat alleen als septimeakkoord!)
can appear on:
-
VII in mineurtoonsoorten; we kunnen het akkoord benoemen als VIIv/dv/v
of als VIIb3/b5
-
#II in majeurtoonsoorten; we kunnen het akkoord benoemen als #IIv/dv/v
of als #IIb3
-
overmatig dominant (bestaat alleen als septimeakkoord!) kan alleen
staan op:
-
V in majeurtoonsoorten; we kunnen het akkoord benoemen als V(7)ov.dom of
als V7/#5
Zoals je kunt zien zijn kunnen deze akkoorden in minder toonsoorten
worden geplaatst dan dubbel- en hardverminderd, en ze hebben allemaal een
eenduidige plaats in een majeur- en/of mineurtoonsoort. Bijvoorbeeld: het
akkoord A - Cis- Eb - Gb (hardverminderd/verminderd) kan alleen staan op
V in d klein, en op VII in Bes groot. En het akkoord Cis- Es - Ges - Bes
(verminderd/dubbelverminderd/verminderd) kan alleen staan op VII in d klein,
en op #II in Bes groot. Als we hardverminderd/verminderd met verminderd/dubbelverminderd/verminderd
vergelijken zien we dat ze weer als het ware paren vormen (zoals
hard- en dubbelverminderd, op de afstand van een grote terts):
-
hardverminderd/verminderd op V and verminderd/dubbelverminderd/verminderd
op VII in mineur
-
hardverminderd/verminderd op VII and verminderd/dubbelverminderd/verminderd
op #II in majeur
Aan laatstgenoemd paar kunnen we het overmatig
dominant septimeakkoord toevoegen, wat dan een grote terts onder
VIIv/dv/v
staat, maar uitsluitend in majeur kan voorkomen. We zien
weer dat de noten van de akkoorden bijna helemaal dezelfde zijn; we kunnen
zeggen dat er zoeits is als een groep van zes noten, waarvan er
vijf
kunnen worden gebruikt in mineur, terwijl ze alle zes in majeur
kunnen voorkomen. Om een van de akkoorden te vormen moeten we
vier noten
van de groep gebruiken: Zie voorbeeld 22. Ik stel voor - vanwege de leesbaarheid
- om altijd afkortingen
te gebruiken van de wel erg onhandige akkoord-namen
(zie hierboven).annNatuurlijk
is het toevoegen van kruisen en/of mollen aan de cijfers ook een optie
(zie eveneens hierboven). |
Wat de stemvoering betreft: Het is beslist niet moeilijk om
correcte stemvoering te schrijven met akkoorden van deze groep, omdat bijna
alle noten duidelijk 'wijzen naar' bepaalde andere noten: Alle akkoorden
bevatten behoorlijk wat dissonante intervallen, waardoor slechts een paar
oplossingen mogelijk zijn. Dus alleen dit: Omdat de verminderde terts naar
een prime moet oplossen (en dus ook: de overmatige sext naar een oktaaf)
is het logisch dat, bij een oplossing naar I in een mineurtoonsoort,
de grondtoon van I moet worden verdubbeld; bij een oplossing naar
I in majeurtoonsoort daarentegen moet om dezelfde reden de terts
van I worden verdubbeld. Dit is van toepassing op de gehele groep (zie
de voorbeelden hieronder).
Hardverminderd/verminderd verschijnt meestal in 4/3ligging, and staat
in die ligging bekend als Eulenspiegel-akkoord, zo genoemd
naar het Symfonisch gedicht 'Till Eulenspiegels lustige Streiche,
Op. 28 van Richard Strauss. In dat werk verschijnt het akkoord (in
de context van het Eulenspiegel-motief) op VII in F groot.annVerminderd/dubbelverminderd.verminderd
worden gewoonlijk in 6/5-ligging gebruikt. Net als bij dubbel- en hardverminderd
zien we dan dat bij deze twee kenmerkende liggingen de bovenste toon van
de verminderde terts in de bas ligt, en dat er dus een overmatige
sext op de bas staat. |
Hoewel je elders in dit hoofdstuk een analyse kunt vinden van het begin
van Till Eulenspiegelann
wil ik ook hier de meest relevante maten van de partituur weergeven; daarom
zie je hieronder een reductie van de maten 38-48 van het stuk. Het is uiteraard
een goed idee ook de complete
partituur te bekijken. |
En hier zijn wat voorbeelden met de akkoorden hv/v , v/dv/v and overm.
dominant: |
voorbeeld 24 |
|
Je kunt onderstaande voorbeelden beluisteren. |
a. |
 |
|
|
|
|
|
Het Eulenspiegelakkoord wordt drie keer gebruikt in dit voorbeeld,
op soortgelijke manier als in Till Eulenspiegel van Strauss: Op
VII in een majeurtoonsoort (de toonsoort is zelfs dezelfde als bij Strauss..):
VOETNOOT |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
b. |
 |
|
|
|
Dit voorbeeld is bijna hetzelfde als het voorgaande, alleen is het
Eulenspiegel-akkoord
op
VII hier op twee plaatsen vervangen door #IIv/dv/v: |
|
|
|
 |
|
 |
|
|
c. |
 |
|
|
|
In dit voorbeeld verschijnt het Eulenspiegel-akkoord op V in
een mineur-toonsoort (anders dan bij Strauss, maar vergelijkbaar met de
manier waarop Franck het akkoord vaak gebruikt):ann |
|
|
|
 |
|
 |
|
|
d. |
 |
|
|
|
Dit voorbeeld is bijna gelijk aan het voorgaande - maar het
Eulenspiegel-akkooord
op V is vervangen door VIIv/dv/v: |
|
|
|
 |
|
|
|
 |
|
e. |
 |
|
|
|
Een voorbeeld met het overmatig dominant septimeakkoord. Duidelijk
te zien is dat de grondligging oplost naar een onvolledige I (het
akkoord bevat geen kwint, zie maat 4; grondtoon en terts zijn verdubbeld),
terwijl andere omkeringen oplossen naar een volledige I, maar: met
verdubbelde terts (zie maat 7): |
|
|
|
 |
|
|
|
De tweede groep die hier vermeld moet worden
bestaat uit:
-
groot / verminderd (bestaat alleen als septimeakkoord!); kan staan
op:
-
V in mineurtoonsoorten; we kunnen het akkoord benoemen als Vg/v of als
Vb7
-
VII in majeurtoonsoorten; we kunnen het akkoord benoemen als VIIhg/v of
als VII#3/#5
-
klein / dubbelverminderd / verminderd (bestaat alleen als septimeakkoord!);
kan staan op:
-
VII in mineurtoonsoorten; we kunnen het akkoord benoemen als VIIk/dv/v
of als VIIb5
-
#II in majeurtoonsoorten; we kunnen het akkoord benoemen als #IIk/dv/v
of als #II#3/b5
Zoals je kunt zien zijn ook deze akkoorden in minder toonsoorten
mogelijk dan dubbel- en hardverminderd, en ze hebben allemaal een eenduidige
plaats in hetzij een majeur- of een mineurtoonsoort. Bijvoorbeeld: het
akkoord A - Cis- E - Gb (groot/verminderd) kan alleen staan op V in d klein,
en op VII in Bes groot. En het akkoord Cis- E - Ges - Bes (klein/dubbelverminderd/verminderd)
kan alleen staan op VII in d klein, en op #II in Bes groot. Als we groot/verminderd
met klein/dubbelverminderd/verminderd vergelijken zien we dat ze weer als
het ware paren vormen (zoals hard- en dubbelverminderd, op de afstand
van een grote terts):
-
groot/verminderd op V en klein/dubbelverminderd/verminderd op VII in mineur
-
groot/verminderd op VII en klein/dubbelverminderd/verminderd op #II in
majeur
We zien weer dat de noten van de akkoorden bijna
helemaal dezelfde zijn; we kunnen zeggen dat er zoeits is als een groep
van vijf noten, waarvan we er vier moeten gebruiken om een
van de akkoorden te vormen: Zie voorbeeld 25. Ik stel voor - vanwege de
leesbaarheid - om altijd afkortingen
te gebruiken van de wel erg
onhandige akkoord-namen (zie hierboven).ann
Natuurlijk is het toevoegen van kruisen en/of mollen aan de cijfers ook
een optie (zie eveneens hierboven). |
Wat de stemvoering betreft: Net als bij de vorige groep is het
beslist niet moeilijk om correcte stemvoering te schrijven met deze akkoorden,
omdat bijna alle noten duidelijk 'wijzen naar' bepaalde andere noten: Alle
akkoorden bevatten behoorlijk wat dissonante intervallen, waardoor slechts
een paar oplossingen mogelijk zijn. Dus alleen dit: Omdat de verminderde
terts naar een prime moet oplossen (en dus ook: de overmatige sext naar
een oktaaf) is het logisch dat, bij een oplossing naar I in een mineurtoonsoort,
de terts van I moet worden verdubbeld; bij een oplossing naar I
in majeurtoonsoort daarentegen moet om dezelfde reden de kwint
van I worden verdubbeld. Dit is van toepassing op de gehele groep (zie
de voorbeelden hieronder).
Als we oplossen vanuit de grondligging van VIIg/v onststaat onvermijdelijk
een parallelle kwint: In het voorbeeld hierboven moeten de tonen A and
E in VIIg/v bewegen naar to Bes and F. Soms is die parallel misschien acceptabel
(afhankelijk van de stijl etc.); in zijn algemeenheid is het echter versttandig
om de grondligging van dit akkoord op VII in majeur te vermijden.
Waarschijnlijk is bij groot/verminderd de 2-ligging het 'gewoonst' (oplossend
naar I6 in mineur, en naar I6/4 in majeur); het akkoord
klinkt dan
als een grondligging van een klein septimeakkoord (in het voorbeeld hierboven:
Fis - A - Cis - E ). En waarschijnlijk is bij klein/dubbelverminderd/verminderd
de 4/3-ligging het 'gewoonst'; het akkoord
klinkt dan als een grondligging
van een dominant septimeakkoord (in het voorbeeld hierboven: Fis
- Ais - Cis - E ). We zien dan dat, net als bij hard- en dubbelverminderd,
en net als bij de vorige groep (andere) akkoorden VOETNOOT TERUG, dat bij
deze twee kenmerkende liggingen de bovenste toon van de verminderde terts
in
de bas ligt, en dat er dus een overmatige sext op de bas staat. |
voorbeeld 26 |
|
Je kunt onderstaande voorbeelden beluisteren. |
a. |
 |
|
|
|
Een voorbeeld met het groot/verminderd septimeakkoord op V in mineur.
Groot/verminderd wordt hier vooral gebruikt als chromatisch doorgangsakkoord.
Vergelijk
ook voorbeeld 26c: |
|
|
|
 |
|
 |
|
|
b. |
 |
|
|
|
Een voorbeeld met klein/verminderd op VII in majeur. Vergelijk ook
voorbeeld 26d: |
|
|
|
 |
|
 |
|
|
c. |
 |
|
|
|
Een voorbeeld met het klein/dubbelverminderd/verminderd septimeakkoord
op VII in mineur. Het akkoord wordt hier vooral gebruikt als chromatisch
doorgangsakkoord, en het voorbeeld is grotendeels hetzelfde als voorbeeld
26a hierboven - maar Vg/v is vervangen door VIIk/dv/v: |
|
|
|
 |
|
 |
|
|
d. |
 |
|
|
|
Een voorbeeld met het klein/dubbelverminderd/verminderd septimeakkoord
op VII in mineur. Het akkoord wordt hier vooral gebruikt als chromatisch
doorgangsakkoord, en het voorbeeld is grotendeels hetzelfde als voorbeeld
26b hierboven - maar Vg/v is vervangen door VIIk/dv/v: |
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
Het laatste
akkoord dat hier vermeld moet worden is vermoedelijk het beroemdste:
-
klein / verminderd (bestaat alleen als septimeakkoord!) kan
alleen
staan
op
-
VII in mineur of majeur; we kunnen het akkoord noteren als VIIk/v of in
mineur als VII7/#5, en in majeur:VII7/#5/b7
Dit akkoord staat in secundeligging,
vooral als wordt opgelost naar V, bekend als het Tristan-akkoord sinds
Wagner het gebruikte als eerste samenklank direct aan het begin van de
Einleitung
van
zijn opera Tristan und Isolde.ann
Hoewel je eleders in dit hoofdstuk een analyse van het begin van dit stuk
kunt vindenann
wil ik hier toch ook het begin van de partituur laten zien: |
voorbeeld 27 |
|
|
A minor: (implied I) VIIk/v2
V7 (implied
V)
or:
suspended
IIhv4/3
(French) ? |
C major: (implied VII) VIIk/v2
V7
or:
suspended
IIhv4/3
(French) ?
(implied V --> chromaticism ) |
|
sounds as
sounds as
root position of
root position of
half diminished
half diminished |
|
 |
C major: II2 (?) |
A minor: suspension of (V7)
[repeat]
V7 (+9)
VI |
|
sounds as
2 position
of half diminished |
|
Het klein/verminderd septimeakkoord is het enige gealtereerd
akkoord dat maar op een plaats in een mineur- of majeurtoonsoort kan staan:
op VII. Bijvoorbeeld: Het akkoord A - C - E - Ges kan alleen voorkomen
als VII in bes klein of Bes groot (en in Bes groot wordt dan de molldur-sext
gebruikt).
Als
we klein/verminderd vergelijken met hardverminderd en dubbelverminderd
op de meest gebruikelijke trappen (dus: respectievelijk op II en #IV) VOETNOOT
NAAR BOVEN zien we dat we deze drie akkoorden samen weer als een groep
kunnen
beschouwen: #IVdv en IIhv op grote-terts-afstand van elkaar, en VIIk/v
een kleine terts onder IIhv. We kunnen hier uitgaan van een groep
van zes noten, waarvan we er drie of vier nodig hebben om
een van de akkoorden te vormen: Zie voorbeeld 28. Ik stel weer voor om
zoveel mogelijk een afkorting te gebruiken voor de onpraktische
naam "klein/verminderd" (zie hierboven).ann
Natuurlijk is het toevoegen van kruisen en/of mollen aan de cijfers ook
een optie (zie eveneens hierboven). |
Evenals in eerdergenoemde groepen is het niet moeilijk VIIk/v goed
op te lossen, omdat bijna alle noten 'wijzen naar' mogelijk oplossingstonen:
er zij maar een paar oplossingen mogelijk. Alleen dit:
|
voorbeeld 29 EXAMPLES ARE STILL INCOMPLETE
; SOUND WRONG |
|
Je kunt onderstaande voorbeelden beluisteren. |
a. |
 |
|
|
|
Een voorbeeld met het Tristanakkoord / VII2k/v, oplossend naar V: |
|
|
|
|
|
|
|
|
b. |
 |
|
|
|
Een voorbeeld met VIIk/v, oplossend naar I: |
|
|
|
|
Voor wat het waard is: Hieronder een poging om alle gealtereerde
akkoorden in een schema weer te geven. Wat in ieder geval duidelijk
wordt aan de hand van zo'n overzicht is waar de verschillende akkoorden
in majeur en mineur kunnen staan, en hoe ze onderling verwant zijn: |
voorbeeld 30 |
|
Je kunt dit schema ook als
pdf bekijken / downloaden (wordt in apart venster geopend) |
|
|
 |
 |
|
IN TEKST NOG NIET VERMELD: WAT ALLEEN 7AKK EN WAAROM
- Eul op V en VII /vgl ovdom, voetnoot Strauss, Totmotif
|