-
mocht je e.e.a. willen printen, ga dan naar 'printtext'
, 'printantwoorden'en/of
'print-partituur'
en print deze uit. Terugkeren naar deze tekst doe je met de 'back'-button
van je browser.
-
klik voor de klankvoorbeelden telkens op de icons rechts
-
antwoorden op vragen zijn beschikbaar via de 'pijltjes-icons' rechts
-
de partituur, en de beschrijving van de harmonie is beschikbaar via icons
die er als volgt uitzien:

|
|
Je kunt deze tekst op allerlei verschillende manieren als solfege-oefening
gebruiken. Ik noem de meest voor de hand liggende mogelijkheden:
-
Notatie van de buitenstemmen (of eventueel eerst alleen de bas of de sopraan)
-
Complete of gedeeltelijke harmonische analyse (je kan bijvoorbeeld beginnen
met het analyseren van de slotwendingen, en daarna evt. de rest van een
koraal-regel harmonisch interpreteren)
-
Notatie van de complete vierstemmige zetting
|
Hier is om te beginnen de koraal in zijn geheel. De
toonsoort is: g-klein (oude stemming, a'=415Hz).
Bepaal om te beginnen
-
uit hoeveel regels de koraal bestaat
-
of er wordt gemoduleerd, en zo ja, naar welke toonsoort(en)
|
De eerste koraalregel begint
zoals vaak met een opmaat, en bestaat slechts uit vier noten/akkoorden
(op de tekst: "O, grosse Lieb' " ).
Bepaal voordat je gaat noteren en/of de harmonie in detail analyseren:
-
functie van het eerste en laatste akkoord
-
de precieze ligging van alle tonen in het eerste akkoord
|
Vervolgens kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig
gaan noteren, en/of harmonisch analyseren. Controleer in de partituur:
|
De eerste en de tweede koraalregel
klinken samen als volgt:
-
Bepaal de functie van het slotakkoord van de tweede koraalregel
-
Bepaal de functie / akkoordligging van de eerste twee akkoorden van de
tweede koraalregel
|
De tweede koraalregel apart:
Nu kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig gaan noteren, en/of harmonisch
analyseren. Controleer in de partituur:
|
In de volgende koraalregel wordt
(zoals je waarschijnlijk al weet) gemoduleerd:
-
Bepaal (voorzover je dat niet al gedaan had) naar welke toonsoort wordt
gemoduleerd
-
Bepaal met wat voor slotwending deze koraalregel eindigt (in de nieuwe
toonsoort dus). Je moet hiervoor de functie / trap van de laatste twee
akkoorden bepalen (deze twee akkoorden duren samen drie tellen).
|
Nu kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig gaan
noteren, en/of harmonisch analyseren. Controleer in de partituur:
|
De vierde koraalregel blijft
in de zojuist bereikte toonsoort (hoewel dit aan het begin van deze regel
misschien niet zo lijkt):
-
Naar welke toonsoort lijkt gemoduleerd te worden aan het begin van deze
koraalregel?
-
Op welk moment weten we zeker dat Bes-groot de toonsoort is / blijft?
|
Nu kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig gaan
noteren, en/of harmonisch analyseren. Controleer in de partituur:
|
In de laatste koraalregel wordt
terug-gemoduleerd naar g-klein, en een afsluitende cadens in deze toonsoort
gemaakt:
-
Bepaal op welk moment wordt teruggemoduleerd
-
Welk akkoord is (dus) te beschouwen als spilakkoord?
|
Nu kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig gaan
noteren, en/of harmonisch analyseren. Controleer in de partituur:
|
Via de onderstaande link
tenslotte kun je desgewenst nogmaals de partituur van het gehele koraal
bekijken, inclusief harmonische analyse:
|
|