muziektheorie > solfege en gehoortraining > Bach-koralen > koralen uit de Johannes-Passion
 
  • mocht je e.e.a. willen printen, ga dan naar 'printtext''printantwoorden'en/of 'print-partituur' en print deze uit. Terugkeren naar deze tekst doe je met de 'back'-button van je browser.
  • klik voor de klankvoorbeelden telkens op de icons rechts
  • antwoorden op vragen zijn beschikbaar via de 'pijltjes-icons' rechts
  • de partituur, en de beschrijving van de harmonie is beschikbaar via icons die er als volgt uitzien: 
Je kunt deze tekst op allerlei verschillende manieren als solfege-oefening gebruiken. Ik noem de meest voor de hand liggende mogelijkheden:
  • Notatie van de buitenstemmen (of eventueel eerst alleen de bas of de sopraan)
  • Complete of gedeeltelijke harmonische analyse (je kan bijvoorbeeld beginnen met het analyseren van de slotwendingen, en daarna evt. de rest van een koraal-regel harmonisch interpreteren)
  • Notatie van de complete vierstemmige zetting
Hier is om te beginnen de koraal in zijn geheel. De toonsoort is: g-klein (oude stemming, a'=415Hz).
Bepaal om te beginnen 
  1. uit hoeveel regels de koraal bestaat
  2. of er wordt gemoduleerd, en zo ja, naar welke toonsoort(en)
De eerste koraalregel begint zoals vaak met een opmaat, en bestaat slechts uit vier noten/akkoorden (op de tekst: "O, grosse Lieb' " ).
Bepaal voordat je gaat noteren en/of de harmonie in detail analyseren:
  1. functie van het eerste en laatste akkoord
  2. de precieze ligging van alle tonen in het eerste akkoord
Vervolgens kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig gaan noteren, en/of harmonisch analyseren. Controleer in de partituur:
De eerste en de tweede koraalregel klinken samen als volgt:
  1. Bepaal de functie van het slotakkoord van de tweede koraalregel
  2. Bepaal de functie / akkoordligging van de eerste twee akkoorden van de tweede koraalregel
De tweede koraalregel apart:
Nu kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig gaan noteren, en/of harmonisch analyseren. Controleer in de partituur:
In de volgende koraalregel wordt (zoals je waarschijnlijk al weet) gemoduleerd:
  1. Bepaal (voorzover je dat niet al gedaan had) naar welke toonsoort wordt gemoduleerd
  2. Bepaal met wat voor slotwending deze koraalregel eindigt (in de nieuwe toonsoort dus). Je moet hiervoor de functie / trap van de laatste twee akkoorden bepalen (deze twee akkoorden duren samen drie tellen).
Nu kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig gaan noteren, en/of harmonisch analyseren. Controleer in de partituur:
De vierde koraalregel blijft in de zojuist bereikte toonsoort (hoewel dit aan het begin van deze regel misschien niet zo lijkt):
  1. Naar welke toonsoort lijkt gemoduleerd te worden aan het begin van deze koraalregel?
  2. Op welk moment weten we zeker dat Bes-groot de toonsoort is / blijft?
Nu kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig gaan noteren, en/of harmonisch analyseren. Controleer in de partituur:
In de laatste koraalregel wordt terug-gemoduleerd naar g-klein, en een afsluitende cadens in deze toonsoort gemaakt:
  1. Bepaal op welk moment wordt teruggemoduleerd
  2. Welk akkoord is (dus) te beschouwen als spilakkoord?
Nu kun je bijvoorbeeld twee- of vierstemmig gaan noteren, en/of harmonisch analyseren. Controleer in de partituur:
Via de onderstaande link tenslotte kun je desgewenst nogmaals de partituur van het gehele koraal bekijken, inclusief harmonische analyse: