Mozart: Sonate in G gr. t. KV 283, 1e deel
|
Het stuk wordt gespeeld door Michael Endres
(Arte Nova classics)
|
|
Een globaal schema van 'de' sonate-vorm (of: hoofdvorm) zou er als
hieronder uit kunnen zien.
Daarbij wordt in het schema uitgegaan van het eerste deel van een (fictieve)
klassieke sonate in C-groot, en van een (net zo fictieve) sonate in c-klein.
In de twee meest rechtse kolommen is het 'meest waarschijnlijke' toonsoortenplan
aangegeven - althans voorzover we uitgaan van een classicistische sonate
(dus pakweg t/m de vroege Beethoven).
In de Romantiek (en al vanaf Beethovens middenperiode) zijn ook allerlei
andere toonsoort-ordeningen mogelijk. In de tweede kolom enkele engelse
en duitse termen. |
EXPOSITIE
eerste thema of eerste themagroep
als dit vormdeel uit meer bestaat dan één muzikale
zin bestaat is het beter van een 'groep' te spreken - een groep zinnen
namelijk.
|
first theme, first group /
erstes Thema,
(beter:) Hauptsatz |
C
. |
c
. |
overgang of overgangszin of overgangsgroep
vaak is dit vormdeel wat losser van structuur dan de thema's.
Lang niet altijd is dus sprake van een (gesloten, afgebakende) muzikale
zin. Als dit wel het geval is, is het nuttig van overgangszin te spreken;
van een overgangsgroep kan men spreken als deze bestaat uit meer dan één
muzikale zin.
Soms is binnen de overgang sprake van iets dat klinkt als een thema
(maar meestal niet helemaal wordt 'afgerond'). Dan zou men kunnen spreken
van een overgangsthema.
|
transition /
Überleitung, Überleitungssatz, Überleitungsgruppe |
C
modul.
naar
G
(dominant-
toonsoort) |
c
modul.
naar
Es
(parallel-
toonsoort)
of - soms - naar
g (dominant-
toonsoort) |
tweede thema of tweede themagroep
als dit vormdeel uit meer bestaat dan één muzikale
zin bestaat is het beter van een 'groep' te spreken - een groep zinnen
namelijk. Een 2e thema(groep) bestaat vaker dan een eerste thema(groep)
uit meerdere 'bogen'. In de sonatevorm is het wteede thema dus vkaer een
-groep dan het eerste thema. |
second theme, second group /
zweites Thema,
(beter:) Seitensatz |
G
(dominant-
toonsoort) |
Es
(parallel-
toonsoort);
soms:
g
(dominant-
toonsoort) |
slotzin of slotgroep (ook wel codetta
= kleine coda)
Vaak bestaat dit gedeelte uit een serie slotcadenzen. De 'zinnetjes'
zijn vaak kort. |
closing section, (beter:) codetta /
Schlussgruppe, Schlussssatz |
G
(dominant-
toonsoort) |
Es
(parallel-
toonsoort);
soms:
g
(dominant-
toonsoort) |
|
Tot en met ca. middenperiode Beethoven staat standaard een herhalingsteken
aan het eind van de expositie (en worden doorwerking en reprise meestal
tevens, samen herhaald (althans: er staat een herhaling..)
Later (vanaf Beethoven dus ongeveer) worden de herhalingen vaak weggelaten.
Het is niet gezegd dat de expositie altijd precies bij de herhaling
eindigt. Soms zit tussen eind expositie en begin doorwerking een (korte)
ovcergangszin. De expositie is dan in de regel daarvoor wel duidelijk afgesloten
met een cadens in de toonsoort van de tweede themagroep. |
DOORWERKING
Over de doorwerking valt minder algemeen geldigs te zeggen
dan over expositie en reprise.
Wel is bijna altijd sprake van zaken als
- modulatie(s)
- (daarmee gepaard gaande) sequenzen)
- ontwikkeling van motivisch/thematisch materiaal uit de expositie
(daarbij
kan het, maar hoeft het niet om de thema's te gaan)
- vaak: afsplitsing/verkorting van motieven
Soms treedt in een doorwerking een nieuw thema op; in dat geval kan
men spreken van een doorwerkingsthema.
Wel vrij algemeen is dat aan het eind van de doorwerking een
orgelpunt
op
de dominant van de hoofdtoonsoort staat (waarmee het begin van de
reprise wordt 'aangekondigd') |
development, development section /
Durchführung |
toonsoort
wisselt
steeds.
Vaak, maar niet altijd:
begin doorw. in G of g (dominant-
toonsoort)
vrijwel altijd:
aan het eind C
(hoofd- toonsoort) |
toonsoort
wisselt
steeds.
Vaak, maar niet altijd:
begin doorw. in Es
(parallel-
toonsoort)
vrijwel altijd:
aan het eind c
(hoofd- toonsoort) |
REPRISE
eerste thema of eerste themagroep
|
first theme, first
group /
erstes Thema,
(beter:) Hauptsatz |
C
. |
c
. |
verbinding of verbindingszin of verbindingsgroep
In tegenstelling tot de expositie wordt hier van 'verbinding' gesproken.
Dit terminologisch verschil omdat in de verbinding niet zou (hoeven
te) worden gemoduleerd: we blijven immers in de hoofdtoonsoort.( het begrip
'overgang' wordt hierbij opgevat als: overgang van de ene naar de andere
toonsoort,
en 'verbinding' als: verbinding van de twee thema's)
In de praktijk wordt vaak wel gemoduleerd, alleen eindigt de modulatie
dan in dezelfde toonsoor als waarin hij begint.
In het engels en duits wordt het verschil overgang/verbinding niet
gemaakt. |
transition /
Überleitung, Überleitungssatz, Überleitungsgruppe |
C
(quasi)
modul.
naar
C |
c
(quasi)
modul.
naar
c of evt. C groot |
tweede thema of tweede themagroep |
second theme, second group /
zweites Thema,
(beter:) Seitensatz |
C
. |
c of evt. C groot (dat laatste kan alleen als 2e thema
in de exp. in Es stond) |
slotzin of slotgroep (ook wel codetta
= kleine coda)
Vaak bestaat dit gedeelte uit een serie slotcadenzen. De 'zinnetjes'
zijn vaak kort. |
closing section, (beter:) codetta /
Schlussgruppe, Schlussssatz |
C
. |
c of evt. C groot (dat laatste kan alleen als 2e thema
in de exp. in Es stond) |
Vaak, maar niet altijd:
CODA
In sommige stukken komt een coda (=slotgedeelte) tot
stand door verlenging van de slotgroep in de reprise. Soms is het
dan erg lastig om de precieze grens tussen eind van de reprise en begin
van de coda aan te geven.
Maar soms vormt de coda echt een zelfstandig vormdeel, en begint
duidelijk na het eind van de reprise.
Vaak wordt tenminste een van de thema's in een coda verwerkt. |
. |
C
. |
c of evt. C groot |
|
Sommige sonate-vormen worden voorafgegaan door een LANGZAME
INLEIDING.
Je zou dan kunnen zeggen dat de sonate-vorm pas begint op het moment
dat het snelle tempo verschijnt (ofwel: het begin van de expositie, het
eerste thema). Vaak eindigen langzame inleidingen op de dominant van de
hoofdtoonsoort.
Het komt vaak voor dat materiaal uit de expositie in de langzame inleiding
al wordt 'voorgekookt' (een prachtig voorbeeld dat me nu te binnen schiet:
eerste deel van de eerste symfonie van Brahms). |
|
a |
Maak een soortgelijk schema als het bovenstaande van het eerste deel
van de Mozart-sonate.
Je kunt bijvoorbeeld ook specifieke opmerkingen (bijvoorbeeld over
de structuur van thema's, harmoniische bijzonderheden etc.) in zo'n overzicht
opnemen. |
b |
Leg in het kort uit in hoeverre het schema 'klopt' voor wat de sonate
in G van Mozart betreft (zijn er dingen duidelijk anders? / suggereert
het schema zaken die in dit stuk niet aan de orde zijn?) |
|
|