ANALYSE TWINTIGSTE EEUW    Den Haag 2004/2005      Opdracht 1 - 25 september 2004
Debussy gebruikt in zijn stukken onder andere de volgende 'technieken' en/of 'toonsystemen': 
  • hele-toons-ladder
  • modale ladders (neomodaliteit)
  • octotonische ladders (hoewel in het werk van bijvoorbeeld Ravel vaak duidelijkere voorbeelden te vinden zijn)
  • pentatonische ladder (de anhemitonische pentatoniek, bestaande uit grote secundes en kleine tertsen)
  • gebruik van aan een akkoord (drieklank of septimeakkoord) toegevoegde tonen (zoals b10, #11, b13)
  • gebruik van akkoorden hetzij op de verkeerde plek'  (bijvoorbeeld 'op de verkeerde trap': dominant septimeakkoord op I of IV , klein septimeakkoord op V etc..) of in een 'vreemde' volgorde (opeenvolgingen als V IV I etc.)
  • parallel-harmoniek
1 Maak een korte analyse van een van la fille aux cheveux de lin uit de piano-preludes.Bespreek in ieder geval:
  • de (grote) vorm
  • de structuur/zinsbouw
  • de toonsoort(en)
  • motieven/thema's
  • voor Debussy kenmerkende harmonische wendingen, technieken e.d. zoals hierboven genoemd
2 Zoek ergens de 7 modes a transpositions limitées van  Messiaen op, en noteer (of copieer...) deze. (Bron bv. Van Aristoxenos tot Stockhausen, band 2, of op mijn site: rubriek Analyse --> inleiding analyse&harmonie --> transpositie en voortekening; toonsoorten en toonladders --> andere toonladders/toonsystemen).Welke van deze modi worden ook gebruikt door Debussy en Ravel?

Als over het werk van Debussy (en Ravel) wordt gesproken valt vaak het begrip 'verwijde tonaliteit'. 
 
3 Leg uit wat hieronder wordt verstaan, en waarom het zin heeft deze term i.v.m. het werk van de 'impressionisten' te gebruiken. In hoeverre kan het begin van het vierde piano-prelude worden beschouwd als verwijd tonaal?