|
voorbeeld van: leading tone diminished
|
||||||||||||||
Een prachtig voorbeeld van een leading tone diminished
is aan het begin van het eerste deel van Schubert's Strijkkwartet in C
groot, D 956:
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
C groot: I LTD I 6 - 5 V6/5 I II6 (V6) V | ||||||||||||||
of: #II2vm?
in feite:
(VII7) --> V op V |
||||||||||||||
|_______________________________________________________________
voorzin |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
C groot: V II LTD II 6 - 5 V4/3 I6 I II6 V7 I | ||||||||||||||
of: (#IV4/3vm)?
in feite:
V7 / #5 op V |
||||||||||||||
__________| |_____________________________________________________________________
nazin half slot |
||||||||||||||
Voorzin en nazin tot maat 20 vormen samen de eerste helft van
het eerste thema, en zijn (quasi) model en sequens. De
voortzetting vanaf maat 21 lijkt te bewerkstelligen dat het gehele eerste thema (tot maat 33) satzartig is. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
C groot: I (chrom. dg.) VI6 | ||||||||||||||
of: (IV6 #IVdv6/5
V )
V7 I6/4 V7 [ #4 -
5 ]
voor III [ die niet komt ] |
||||||||||||||
orgelpunt op V ------------------> | ||||||||||||||
e klein: IV6 #IVdv6/5 V | ||||||||||||||
__________| |_______________________________________|
|______________________________
voortzetting/uitbreiding 'conclusie' |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
C groot: V7
III6 V 8 -
7
LTD --> I6/4 LTD -------->
V7
I
op orgelpunt; of #II? |
||||||||||||||
orgelpunt op V -------------------------------------------------------------------------------------| | ||||||||||||||
______________________________________________________________________|
'conclusie' |
||||||||||||||
|