home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  > E. Chromatiek > gealtereerde akkoorden  > Schubert, Strijkkwintet in C groot D 956  begin van het eerste deel
   
 
voorbeeld van: leading tone diminished
opname door Isaac Stern:, Alexander Schneider, Milton Katims, Pablo Casals, Paul Tortelier Prades-1952
opname door Janine Jansen, Boris Brovtsyn, Amihai Grosz, Torleif Thed?en, Jens Peter Maintz
We kunnen spreken van een 'leading tone diminished' als vanuit een verminderd septimeakkoord niet alle tonen bewegen en krimpend oplossen, maar in plaats daarvan 1 of 2 tonen blijven liggen. Het verminderd septimeakkoord gedraagt zich dan niet als een VII7, maar als een wissel- of vertragingsakkoord. Als trap kunnen we het dan meestal benoemen als #II of (#II) - al moeten we ons soms een enharmonisatie voorstellen:
'normale' oplossing: 
'leading tone dim.': #II in/van Ges: 
'leading tone dim.': #II in/van V in As:
 

Eigenlijk moet het akkoord dan zo genoteerd worden: 


Een prachtig voorbeeld van een leading tone diminished is aan het begin van het eerste deel van Schubert's Strijkkwartet in C groot, D 956:


LTD = leading tone diminished

                      C groot:    I                 LTD           I        6 - 5                V6/5 I      II6   (V6) V
                                                  of: #II2vm?                                                               in feite:
                                                                                                                                              (VII7) --> V
                                                                                                                                         op V
                                    |_______________________________________________________________
                                                                              voorzin
 C groot:   V       II                 LTD                II        6 - 5                V4/3  I6  I     II6      V7      I
                                         of: (#IV4/3vm)?                                                               in feite:
                                                                                                                                            V7 / #5 
                                                                                                                                       op V
      __________|  |_____________________________________________________________________
                                                                      nazin
             half slot
Voorzin en nazin tot maat 20 vormen samen de eerste helft van het eerste thema, en zijn (quasi) model en sequens. De
voortzetting vanaf maat 21 lijkt te bewerkstelligen dat het gehele eerste thema (tot maat 33) satzartig is.
 C groot:   I      (chrom. dg.)  VI6
                                   of:  (IV6        #IVdv6/5           V )                            V7     I6/4     V7 [ #4 - 5 ] 
                                              voor III [ die niet komt ]
                                                                                                                orgelpunt op V ------------------>
 e klein:                                  IV6        #IVdv6/5           V 
     __________|  |_______________________________________|     |______________________________
                                          voortzetting/uitbreiding                                                   'conclusie'
  C groot:    V7      III6        V  8  -  7            LTD --> I6/4       LTD -------->   V7             I
                                                      op orgelpunt;
                                                          of #II?
    orgelpunt op V -------------------------------------------------------------------------------------|
    ______________________________________________________________________|
                                                      'conclusie'