home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  >  B. Diatoniek
  • Hoofdstuk 9:  I, V, IV en II in cadens en prolongatie; ritmiek/metriek; VI in bedrieglijk slot
  • Hoofdstuk 10: kwartsextakkoorden (1)
  • Hoofdstuk 11: kwartsextakkoorden (2)
  • Hoofdstuk 12: VI en IV6 (1)
  • Hoofdstuk 13: de septimeakkoorden op II en IV
  • Hoofdstuk 14: ander gebr II, IV en VI
  • Hoofdstuk 15: V...
  • Hoofdstuk 16: III en VII
V7 in de vierstemmige zetting

In een vierstemmige zetting kan V7 volledig of onvolledig zijn. In het laatste geval wordt meestal de kwint weggelaten, en in een enkel geval de terts, en wordt de grondtoon verdubbeld. In becijferde-bas-notatie wordt overigens niet vermeld dat een akkoord onvolledig is; als bij bij een basnoot het cijfer 7 staat kan men een akkoord met of zonder kwint 'pakken'.

voorbeeld 16
volledige en onvolledige V7

Zoals al gezegd: V7 heeft twee 'tonen met een richting': 7^ (--->1^) en 4^ (--->3^). In de verbinding V7 I  staat bovendien vast dat de bas een kwintval (of kwartsprong) maakt naar de grondtoon van I. Dit alles heeft tot gevolg dat in de verbinding V7 - I  hetzij V7, hetzij I onvolledig is:
voorbeeld 17
onvolledige V7 of onvolledige I

  • Als het septime volgens de regelen van de kunst wordt opgelost (stapsgewijs dalend dus), ontstaat als men  2^ 3^ in de sopraan wil schrijven een tertsverdubbeling in de Ie trap - meestal klinkt dit niet zo goed, zie voorbeeld 18a.
  • De oplossing van het septime kan worden uitgesteld of 'versierd', zie voorbeeld 18b.
  • Invoering van het septime vanuit het octaaf (de doorgang 8-7) wordt vaak gecombineerd met een octaafsprong in de bas, zie voorbeeld 18c.
  • Overigens wordt in een dergelijk situatie het septime ook regelmatig vanuit de kwint bereikt, al dan niet met een doorgang ertussen, zie voorbeeld 18d:
voorbeeld 18
oplossing van het septime van V7

Uitgevoerd door Isabelle Faust en Alexander Melnikov (op historische instrumenten). Je kunt het stuk ook in zijn geheel beluisteren (Youtube)

Met betrekking tot het hierboven gestelde over de harmonische en melodische verbinding kan men voor wat V7 betreft het volgende stellen:
  1. V7 kan met een harmonische of melodische verbinding worden bereikt
  2. V7 wordt vrijwel altijd met een harmonische verbinding verlaten (door de vele tonen in het akkoord die 'iets moeten'
Evenals de drieklank van V kan V7 worden omgelegd (met als doel: prolongatie). Evenals de leidtoon kan het septime hierbij worden verplaats - opgelost wordt pas op het moment dat de tonica verschijnt. En evenals bij de drieklank van V kunnen hierbij onvolledige akkoorden verschijnen (waarmee wordt vermeden dat de drie bovenstemmen steeds alle 'meespringen'):
voorbeeld 19
omleggen van V7
[vervolg van dit hoofdstuk]