home
>
|
muziektheorie > harmonie > harmonieleer > A: algemeen |
|
voorbeeld 18 |
bewegingssoorten |
![]() |
In de praktijk vindt men deze bewegingssoorten altijd met elkaar gecombineerd,
vaak al binnen een enkele akkoordverbinding. Tegenbeweging draagt het meest
bij aan 'contrast' tussen twee stemmen, en vergroot daarmee het individueel
karakter van twee stemmen, met name van buitenstemmen. Zie voorbeeld 19,
en vergelijk met de voorbeelden 9 en 12. Een verandering van parallelle
naar zijdelingse of tegenbeweging kan het belang van een harmonische wending
onderstrepen: zie de buitenstemmen in de eerste regel van voorbeeld 3:
in de eerste maten (1-3) bewegen de buitenstemmen parallel; dit verandert
in maat 4: als om de afsluiting te benadrukken wordt veranderd naar tegenbeweging
tussen bas en sopraan.
Bij parallelle beweging wordt het individuele karakter van stemmen uiteraard het meest aangetast. Toch zijn ketens van parallelle tertsen of sexten vaak heel bruikbaar. |
voorbeeld 19 |
tegenbeweging |
![]() |
Bepaalde vormen van parallelle beweging
zijn verboden,
namelijk parallellen in volkomen consonanten. Dit verbod is vanaf
de 16e eeuw van min of meer absulute geldigheid; pas tegen het eind van
de 19e eeuw zien we, bijvoorbeeld bij een componist als Debussy, dat weer
'ongegeneerd' parallelle kwinten en oktaven worden toegepast. Voor het
eerst sinds de Middeleeuwen dus! Zie de voorbeelden 22 en 23 hieronder.
De volgende parallellen zijn dus uitgesloten:
|
voorbeeld 20 |
verboden parallellen |
![]() |
|
voorbeeld 21 |
'goed en fout' |
![]() |
voorbeeld 22 |
Zetting met kwint- en oktaafparallellen (begin van de
Messe de Notre Dame van Guillaume de Machault, ca. 1370) Uitgevoerd door Ensemble Gilles Binchois. Je kunt ook het gehele stuk beluisteren (Youtube) |
![]() |
voorbeeld 23 zetting met parallellen (maat 28-40 van de 'cathedrale engloutie' uit Preludes, band 1, van Debussy) Uitgevoerd door Nelson Freire. Je kunt ook het gehele stuk beluisteren (Youtube) | |
![]() |
Tenslotte, en in aanvulling op het hierboven over verboden parallellen
gestelde: beweging van een reine naar een verminderde kwint is altijd
mogelijk. Het omgekeerde,
beweging van een verminderde naar een
reine kwint, is soms minder fraai, maar niet echt verboden: het hangt
van de situatie af (vaak van: hoe opvallend is het?) of deze parallel wel
of niet kan worden geschreven. Ik zal op dit 'verminderd-rein-probleem'
nog een aantal keren terugkomen, bij de bespreking van concrete akkoordverbindingen
vanaf hoofdstuk 5. Vooralsnog kan het volgende rijmpje als richtsnoer dienen:
rein-verminderd
|
voorbeeld 24 |
beweging van een reine naar een verminderde kwint en
andersom |
![]() |
.
|