home  > 
muziektheorieharmonie  > harmonieleer  >  A: algemeen


gebruikelijke akkoorden

antwoord op vraag 2:
De vraag waarom in de harmonie alleen van 'gewone' drie- en vierklanken gebruik wordt gemaakt is betrekkelijk eenvoudig te beantwoorden: omdat harmonie zich uitsluitend bezighoudt met de tonale muziek tot ongeveer 1900 (en ongeveer vanaf eind 17e/ begin 18e eeuw), en dus in feite een historische discipline is. Dus valt zowel de muziek van de Renaissance (die immers niet tonaal, maar modaal is), als de meeste 20e-eewse muziek (die veelal niet-tonaal, of op zijn minst 'anders-tonaal' is) buiten het bestek van een harmonieleer.

Maar ook met deze inperking is het repertoire dat op de een of andere manier met 'harmonie' te maken heeft gigantisch (twee à drie eeuwen muziek!). Dit betekent ook dat alle beschrijvingen, aanwijzingen en regels zoals geformuleerd in een harmonieleer noodgedwongen generaliserend van aard zijn, en soms niet op alle muziek in gelijke mate van toepassing. Het is met andere woorden alleen al vanwege de omvang van het repertoire bijna altijd mogelijk (soms: vele) uitzonderingen te vinden op de in een harmonieleer geformuleerde principes en regels. 
Wel blijken de meeste meeste 'harmonie-aanwijzingen' het best te kloppen voor de muziek van rond 1800, voor de muziek van het classicisme en de vroeg-romantiek.

Om een indruk te geven van de grote historische verschillen hieronder vier voorbeelden uit verschillende stijlperiodes. Alle voorbeelden zijn  homofoon, zij het dat er ook in dit opzicht duidelijke verschillen zijn: 

  • het meest homofone voorbeeld is voorbeeld 7: alle stemmen bewegen consequent in dezelfde notenwaardes.
  • in voorbeeld 8 is veel meer dan in voorbeeld 7 sprake van zelfstandigheid van stemmen. Met name de bas heeft een zelfstandige melodische rol - maar ook de middenstemmen (alt en tenor) zijn op zijn minst zo nu en dan van melodische betekenis. In feite is hier sprake van homofonie die doortrokken is van polyfonie, van 'contrapuntisch denken' (niet zo vreemd bij Bach!).
  • In voorbeeld 9 is duidelijk sprake van 'melodie met begeleiding': de bovenstemmen (sopraan/eerste viool spelen een hoofdrol, de harmonie is daaraan ondergeschikt.
  • Voorbeeld 10 tenslotte is zeer homofoon; de bovenstem speelt bijna overal een hoofdrol (behalve in de eerste 4 maten: hier is de bas het belangrijkst). Maar de bovenstem is niet altijd in dezelfde partij: in maat 5 bijvoorbeeld is de alt de bovenstem. Bovendien wisselt het aantal stemmen (met als uiterste de eenstemmigheid in maat 13/14).
voorbeeld 7
Hassler: Das heilige Vater Unser, uit de 'Kirchengesäng', 1608 (uitg. Breitkopf & Härtel)
De volledige titel van deze verzameling vierstemmig gezette koraalmelodieën luidt: "Kirchengesäng: Psalmen und geistliche Lieder auff die gemeinen Melodeyen mit vier Stimmen simpliciter gesetzet durch Hans Leo Haßler zu Nürnberg"
De aanduiding "gemein' betekent in deze context:  gewoon, gebruikelijk, algemeen. Het "simpliciter" (=eenvoudig) zal in dit verband vooral te maken hebben met de strikte homofonie van de zettingen.

Uitgevoerd door Il Canto di Orfeo (Youtube)




voorbeeld 8
J.S. Bach: koraal Wenn ich einmal soll scheiden" (uit de Mathäus-Passion)
Deze koraal wordt in de Matheus-passie een aantal keren gebruikt, met verschillende zettingen, en in verschillende toonsoorten: "Befiehl du deine Wege". "On Haupt voll Blut und Wunden", "Erkenne mich mein Hüter". Ook komt ss voor in het Weihnachtsoratorium en in verschillende cantates



 
 voorbeeld 9
W.A.Mozart: begin van het Lacrimosa dies illa uit het Requiem (KV 626)
Als je wilt kun je dit voorbeeld ook in de partituur bekijken  (wordt in nieuw venster geopend)
Ik heb dit voorbeeld hier op drie balken weergegeven om de eerste viool (die als enige instrument vanaf maat 3 niet een koorstem verdubbelt) goed te kunnen weergeven





 voorbeeld 10
A.Bruckner, begin van het Graduale Christus factus est pro nobis (uit de motetten voor koor a capella)


Uitgevoerd door The Choir of Trinity College Cambridge. Je kunt ook het complete stuk beluisteren (Youtube)





 
[vervolg van dit hoofdstuk]